Samhain ~ Halloween (31 oktober)

Samhain / Halloween (31 Oktober) :

1) samhain

Samhain( Te vinden op www.heksenshop.nl)

Het meest gevierde heksenfeest!

Wist je dat Samhain het Nieuwjaar inluidt voor heksen?

Samhain is eigenlijk het einde van de zomermaanden en er zijn nu donkere tijden in aantocht. Net als bij het vieren van de nieuwe maan is nu de tijd aangebroken om je terug te trekken en op zoek te gaan naar jezelf.

Met Samhain wordt de dood van de god ‘gevierd’. Hij zal zich nu terugtrekken in de onderwereld tot zijn tijd van wedergeboorte aangebroken is. De godin trekt zich in deze tijd ook terug om te rouwen.

Ook vieren de meeste heksen met Samhain het nieuwe jaar.

Kruiden: Alruin/mandrake, appel, basilicum, jeneverbes, peper, pompoen, salie, stro, valeriaan.
Altaarversieringen: Uitgeholde pompoen, heksenbezem, appels, kastanjes, foto`s van overleden dierbaren.
Wierook: Appel, basilicum, benzoë, pepermunt, myrrhe, nootmuskaat, olibanum, pompoen, salie, sandelhout.
Edelstenen: Carneool, agaat, obsidiaan, onyx, zwarte en Rode Stenen.
Godinnen & Goden: Muzen, oude goden, goden van de dood, goden van de onderwereld.
Kaarsen: Oranje, rood, zwart.
Voedsel & drank: Appel thee, salie thee, Valeriaan thee, bier, appels, pompoenbrood, kruidenwijn, noten.
Activiteiten: Vaak wordt er op Samhain een extra bord met eten gedekt voor de geesten. Ook is het gebruikelijk een lantaarn aan te steken zodat de geesten hun weg kunnen vinden. Divineren wordt in de nacht van dit feest ook vaak gedaan.

vrouw holle

Een SAMHAIN verhaal:

Vrouw Holle
Een sprookje van Grimm over gerechtigheid:

Er was eens een weduwe, die twee dochters had. De één was mooi en ijverig, de andere lelijk en lui. Maar ze hield van de lelijke en luie, die haar eigen dochter was, veel meer, en de andere moest alle werk doen en Assepoes in huis zijn. Het arme meisje moest elke dag op straat zitten bij de waterput en ze moest zoveel spinnen, dat het bloed haar uit de vingers sprong

Nu gebeurde het eens, dat de spoel helemaal bloederig was. Toen bukte ze zich over de putrand en wilde de spoel even afwassen, maar de spoel sprong haar uit de hand en viel naar beneden. Ze begon te schreien, liep naar de stiefmoeder en vertelde van haar ongeluk. Maar die werd heel boos en was onbarmhartig en zei: “Als je de spoel erin hebt laten vallen, moet je maar zorgen dat hij eruit komt ook.”

Toen ging het meisje naar de waterput terug en wist niet wat ze beginnen moest, en in haar angst sprong ze de put in om de spoel te halen. Ze verloor het bewustzijn, maar toen ze weer wakker werd en weer tot zichzelf kwam, lag ze in een prachtige weide; de zon scheen en er stonden duizenden bloemen. Ze stond op en liep de weide af. Daar kwam ze bij een oven vol met brood, en het brood riep:

“Haal me eruit, haal me eruit, anders verbrand ik: ik ben al lang gaar!”

Ze ging erheen en haalde platen vol brood eruit. Verder wandelde ze; ze kwam bij een boom vol met appelen en de boom riep:

“Schud me toch, schud me toch, want de appels zijn allemaal rijp!”

Ze schudde de boom zodat de appels vielen alsof het regende, en ze schudde zolang, tot er geen een meer hing, ze legde al de afgevallen appels op een hoop, en toen wandelde ze weer verder.

Eindelijk kwam ze bij een klein huisje. Een oude vrouw keek uit het venster, maar die had zulke grote tanden, dat ze er bang van werd, en ze wou weglopen. Maar de oude vrouw riep haar na: “Waarom ben je bang, lieve kind? Blijf bij me. Als jij alle huiswerk wilt doen, zal het je goed gaan. Je moet alleen zorgen, dat je mijn bed goed schudt, zodat de veren vliegen, dan sneeuwt het in de wereld, ik ben vrouw Holle!”

Toen de oude vrouw zo vriendelijk tegen haar sprak, vatte het meisje moed, stemde toe en kwam bij haar in dienst. Ze deed alles tot grote tevredenheid en schudde het bed steeds met zoveel geweld, dat de veren als sneeuwvlokken rondvlogen; maar ze had dan ook een goed leven bij haar, geen enkel boos woord en elke dag haar natje en haar droogje.

Ze was al een poos bij vrouw Holle, toen ze triest werd en in het begin zelf niet wist wat er met haar was; eindelijk begreep ze dat het heimwee was; al had ze het hier duizendmaal plezieriger dan thuis, ze verlangde er toch naar terug.

Eindelijk zei ze tegen vrouw Holle: “Ik heb een vreselijk verlangen naar huis, en al gaat ’t me hier nog zo goed, ik kan niet langer blijven, ik moet naar mijn familie terug.”

Vrouw Holle sprak:”Ik vind het lief van je, dat je weer naar huis verlangt, en omdat je me zo trouw gediend hebt, zal ik je zelf weer naar boven brengen.”

Ze nam haar bij de hand en bracht haar bij een grote poort. De poort werd geopend, en toen het meisje daar onder stond, viel er een regen van goud neer, en al het goud bleef aan haar hangen, zodat ze helemaal met goud was overdekt.

“Dat krijg je, omdat je zo ijverig bent geweest,” zei vrouw Holle en ze gaf haar ook de spoel terug, die in de put was gevallen. Daarop viel de poort dicht en het meisje was in de bovenwereld, niet ver van haar moeders huis en toen ze in de tuin kwam, zat de haan op de putrand en riep:
Kukeleku,
Onze gouden jonkvrouw zien we nu.
Toen ging ze naar binnen naar haar moeder en omdat ze met goud overdekt was, werd ze door haar en haar zuster vriendelijk begroet.

Het meisje vertelde alles wat ze ondervonden had, en toen de moeder hoorde, hoe ze tot grote rijkdom was gekomen, wilde ze haar eigen lelijke, luie dochter graag hetzelfde geluk gunnen. Ze moest bij de waterput zitten en spinnen; en om de spoel bloederig te maken, prikte ze zich in haar vinger door met haar hand in de doornheg te stoten. Toen gooide ze de spoel in de put en sprong er zelf in. Ze kwam, net als de ander, op de mooie weide en volgde hetzelfde pad. Toen ze bij de oven kwam, riep het brood weer:

“Haal me eruit, haal me eruit, anders verbrand ik, ik ben al lang gaar.”

Maar het luie meisje antwoordde: “Denk je dat ik zin heb mijn handen vuil te maken,” en ze ging weg. Weldra kwam ze bij de appelboom, die riep:

“Schud me toch, schud me toch, wij appels zijn allemaal al rijp!”

Maar zij antwoordde:”Dat denk je maar, er zou best een appel op mijn hoofd kunnen vallen!” en daarmee ging ze verder.

Toen ze bij het huisje van vrouw Holle kwam, was ze niet bang, want van die grote tanden had ze al gehoord, en ze verhuurde zich meteen. De eerste dag deed ze zichzelf geweld aan en was vlijtig en deed wat vrouw Holle haar zei, want ze dacht aan al het goud dat ze ter beloning zou krijgen, maar de tweede dag begon ze al te luieren, en de derde nog meer: toen wou ze ’s morgens niet eens meer opstaan. Ze schudde het bed van vrouw Holle ook niet, zoals het hoorde, en ze schudde zeker niet zo dat de veren vlogen. Dat verdroot vrouw Holle al gauw en ze zei haar de dienst op. De luie was daar best mee tevreden en dacht, nu zal de gouden regen beginnen; vrouw Holle bracht haar bij de poort, maar toen zij daar onder stond, werd er in plaats van goud een grote pan vol pek uitgestort.

“Ter beloning van je diensten,” zei vrouw Holle en sloot de poort. Zo kwam de luie meid thuis, helemaal vol pek, en de haan zat op de putrand en riep:
Kukeleku,
Onze vieze jonkvrouw zien we nu!”
Het pek bleef aan haar kleven en wilde er haar leven lang niet af!

* * * EINDE * * *

Circle Round

Activiteiten tips: uit het boek “Circle Round” zijn:

– Bezoek het graf van een gestorven familielid.
– Maak een stamboom met je kinderen. Dit kan knutselend en / of schilderend.
– Pompoenen uithollen en er lampionnen van maken.
– Maak een slinger van papieren appels om bijvoorbeeld bij je altaar op te hangen.

Zomeroogst

In het boek Zomeroogst (van Diana Monson) staan de volgende activiteiten:

– Maak een ketting van kastanjes.
– Knutselen met allerlei herfstmateriaal: Dennenappels, kastanjes, eikels, beukennootjes, gevleugelde zaadjes van de esdoorn, rozenbottels, kleine bladeren, grassen, plukjes mos, schors, veren, kleine stokjes of afgebrande lucifers, besjes of kralen voor ogen, spijkers of ander gereedschap om gaatjes me te maken, lijm, schaar en mes.
– Maak bijvoorbeeld kastanjefiguren, dennenappeldwergen, vogeltjes.
– Maak en eet je eigen Pompoensoep.

DSC08010

Activiteiten uit “de acht jaarfeesten” van Joke & Ko Lankester:

– pompoen / kalebas uithollen

– kruidige pompoentulband bakken

– vlechtbrood voor het dodenfeest bakken

– speculaas en pepernoten maken

– tamme kastanjes serveren

-mispelwijn maken en serveren

– samhain wierook maken

– ruimtes versieren met bijvoorbeeld vleermuis slinger

DSC08008

Activiteiten uit het boekje: The Simple Sabbat (van M.Flora Peterson).

–       Kijk naar de zonsopgang en de zonsondergang

–       Oogst fruit en groenten

–       Maak suiker schedels

–       Bak zoet schedel brood

–       Maak een voorouders altaar

–       Kook de favoriete maaltijd van dierbare overledenen

–       Ga naar een –dag van de doden- viering

–       Leg appels buiten voor op bezoek komende geesten

–       Zet een kaars voor je raam voor je voorouders

–       Bezoek de graven van dierbare die overleden zijn

–       Vertel je favoriete verhalen over je overledenen dierbaren

–       Devineer: (voorspel de toekomst door middel van):

–       aura’s

–       tarot kaarten

–       oracel kaarten

–       Lees : spiegels, kaarsen, kristallen, water etc.

–       runen

–       IChing

–       Astrology

–       Droom uitleg

–       Aroma schrijven

–       Lees thee bladeren en koffie prut

–       Gebruik je pendel om JA-NEE vragen te beantwoorden

–       Lees en interpreteer de rook boven je samhain vuur.

DSC08009

– Maak een herfst transparant (echt boomblad tussen 2 transparant vellen plakken en deze rondom verstevigen met kartonnen kaders)

– Maak een rozebottelservies van rozenbottels, eikeldopjes, luciferhoutjes, eikeltjes en boomschors.

– Maak een spinnenweb (prik in een kastanje rondom saté prikkers en ga met gekleurde dikke wol om-en-om tussen de saté prikkers wikkelen)

– Appeltjes drogen (schil appels, ondoe ze van klokhuis en snijd ze in drunne plakken. Hang ze vervolgens aan een stokje voor het raam te drogen. Gedroogd fruit is ene goed alternatief voor zoetigheden.

– maak pompoensoep.

– zing het liedje “elsje fiederelsje”.

– Maak popjes van maïsbladeren

– maak een vlieger en ga vliegeren bij droog en winderig weer.

– maak een eigen pijl en boog

– speel riddertje (st.michaël)

– vouw een slang (trap methode)

– bak michaëlsbrood

– ga de vruchten van de herfst verzamelen in ene amndje (kastanjes, beukenootjes, hazelnootjes, eikeltjes etc.)

– maak rozzebotteljam

– maak vlierbessenmoes

– maak een oogstvlechtwerk

– maak een kroon van bladeren

– mak een slinger van esdoornvleugeltjes (helikoptertjes)

– Maak van een grote tak , mini boompjes als versiering. (nagel ze vast aan een grote platte plank/bord)

– maak een lantaarn (11-11 is het sint maarten) van papier, pompoen of bieten.

– vertel het sint maarten verhaal

– zing “ik loop hier met mijn lantaarn”.

– pof kastanjes

IMG_5006

Leg op het altaar appels, granaatappels, pompoenen, kalebassen en andere vruchten van de late herfst. Herfstbloemen als chrysanten en goudsbloemen passen daar ook goed bij. schrijf op een papiertje een aspect van jezelf waar je vrij van wilt zijn: boosheid, een slechte gewoonte, misplaatste gevoelens, ziekten. Steek een vuurtje aan in een keteltje en verbrand tijdens het ritueel het papiertje met het aspect waarvan je bevrijd wilt zijn. Het is traditioneel om ’s nachts een bord eten buiten te zetten voor de zielen der overledenen. En een kaars in het raamkozijn te zetten. Neem als voedsel wortels, knollen en rapen, appels, maïs, noten, peperkoek, cider, bisschopswijn en pompoengerechten of vleesgerechten. Vegetariër: tofu (sojakaas) is ook ritueel correct.

Step into the circle 1

In een Pagan kinderboekje (- Step into the circle, a first book of paganism – van Rowena Wishom) vond ik het volgende….

–       We beginnen op Samhain (31 oktober – 1 november). Samhain betekend – eind van de zomer- en het markeert het begin van de winter. Sommige Pagans zien deze periode als het –Nieuwjaar-. Op deze dag herinneren we ons de mensen die ons dierbaar waren en overleden zijn. Soms zetten we foto’s van hen op ons altaar of dekken een extra plaats voor hen aan tafel. We kunnen ook appels en maïs op het altaar leggen om zo de laatste oogst te eren. Sommige Pagans geloven dat de gehoornde god overlijd op Samhain en op Yule weer geboren zal worden.

heksenfeesten en rituelen

– word langzaam wakker en rek je uit, doe wat yoga oefeningen.

– geniet van ene douche met bijvoorbeeld citroen of munt geur.

– nuttig een gezond ontbijt.

– trek lekkere kleding aan waarin je je prettig voelt

– ontspan je in de avond.

– neem een bad met geurende lavendel of sandelhout

– maak gespannen schouders los, masseer het hele lichaam met een massagehandschoen.

– trek een lekker avondtenue aan (pyjama)

– bereid in alle rust een lichte avondmaaltijd.

– doe enkele keren iets in de week aan uw fitheid. Jog, zwem of ga fitnessen. Zweet alle adrenaline uit.

– doe in de avond tai chi of yoga oefeningen

– verban elektra uit uw slaapkamer en laat alleen u en uw geliefde toe.

– ga regelmatig wandelen (ondanks het slechte weer).

– maak gouden herfst drankje (8 pruimen, 1 peer, 1 grapefruit…pers uit en vul aan met druivensap).

– vier samhain met je heksenzusters, met heksenwijn en heksentaart. Gedenk de doden en stuur de zielen van de gestorvenen naar het eeuwige licht van de liefde.

headless_horseman_baque_1248226556[1]

WAT KUN JE ZOAL DOEN MET EEN SAMHAIN VIERING: (http://www.thespiritofthegoddessis.nl/Jaarfeesten/Jaarfeest_Samhain.htm)

SAMHAIN

Samhain staat ook wel bekend als Halloween of Allerheiligen. Het rituele jaar begint met Samhain op 31 oktober. De Kelten noemden het nieuwjaarsfeest Samhain. In deze tijd van het jaar is het contact met de andere wereld en de geesten van overleden voorouders makkelijker te maken, Samhain komt voor in het 10de eeuwse Ierse berhaal Tochmac Emire, de Bekoring van Emer. In dit verhaal omschrijft Emer, de heldin van het verhaal, Samhain als de tijd dat de zomer zich ten rusten legt. De naam Samhain wordt door de Ierse emigranten meegevoerd naar Schotland waar hij vanaf de 14de eeuw onder verschillende varianten voorkwam. In Wales heette het feest Calan Gaeaf, ‘de eerste dag van de winter’. In de literatuur van de Kelten wordt vermeld dat Samhain ook het Keltische nieuwjaar was.

In de oude Ierse verhalen is Samhain het feest waarin de koningen hun volk verzamelden. Er werd gegeten, gedronken, er waren spelen en vertier. In de vroegste teksten zijn er geen vermeldingen van religieuze ceremoniën. De eerste tekst die daarnaar verwijst, dateert uit de 17de eeuw en is niet echt helemaal betrouwbaar. Later schreef de Ierse Jeffrey Keating dat de Druïden van Ierland ‘op de nacht van Samhain’ samenkwamen op de heuvel van Tlachtga om er een heilig vuur te ontsteken. Dat was het signaal voor alle families in het land om hun haardvuur, dat die avond gedoofd was, opnieuw aan te steken.

Sir James Frazer haalt in The golden Bough een gebruik aan waarbij voor elke deelnemer aan de ceremoniën een steen in de vuren werd gelegd. Als er s’nachts iets met de steen gebeurde of als de steen verplaatst werd, zou de betrokken persoon het volgend jaar sterven.

In de vuren konden ook kastanjes gepoft worden. Aan de wijze waarop de kastanjes opsprongen, konden jonge vrouwen voorspellen of ze snel zouden trouwen. Voor de Kelten was Samhain het einde van de zomer, een overgangsperiode waarin zich mysterieuze zaken konden afspelen. Omdat dat keerpunt noch het ene, nog tot het andere jaargetijde behoorde, was er veel chaos. De geesten of elfen die in de heuvels ronddwaalden, konden de mensen de stuipen op het lijf jagen met onschuldige grapjes. De elfen verzamelden zich buiten om te feesten of steekspelen te organiseren.

Hun elfenbloed trof men aan op de rotsen. In werkelijkheid ging het om mossen die na de eerste vorst rood kleurden en na ontdooiing een rode vloeistof afgaven.

Tot in de 19de eeuw zijn er ontelbare verhalen opgeschreven van vreemde wezens, boosaardige geesten, kwade heksen of, in streken waar Scandinaviërs zich hadden gevestigd, trollen, die op de nacht van Samhain actief waren

Het gewone volk bootste die geesten soms na en trok van huis tot huis verkleed in griezelige kostuums en gewapend met uitgeholde bieten.waarin kaarsjes brandden. Later werden deze bieten, onder Amerikaanse invloed, in de 20ste eeuw pompoenen. Men bedelde dan voor kleine stukjes fruit, koeken of ander voedsel.

Het volk geloofde dat kleine offergaven hen zouden beschermen van plagerijen door de geesten.

Dat was ook de reden dat men rond Samhain schoteltjes melk en voedsel aan voor de deur. Niet alleen de elfen en natuurgeesten vonden dat lekker, maar ook de dwalende geesten van overledenen zouden daarvan eten en drinken. Het gebruik om tijdens Samhain voedsel te geven, bestaat nog steeds in Amerika tijdens Halloween, waarop kinderen verkleed door de straten trekken en om snoepjes bedelen. Ook hier in Europa zien we dat er steeds meer gedaan word aan Halloween.

Een ander aspect van Samhain was, nog al tegengesteld aan al het feesten, dat men de doden herdacht. Al de zielen die in dit leven overleden zijn, maar ook de voorouders worden herdacht en geëerd.

Ook de hemelgod Lugh, die zichzelf offerde met Lughnasadh, en zijn reis naar de onderwereld begint met Mabon, is met Samhain gearriveerd in de onderwereld.

Het bittere aspect van de dood rond Samhain zal benadrukt worden met het branden van alsemwierook, dat een bittere geur verspreid.

Samhain is de donkere tegenhanger van Beltane. Samhain is het laatste oogstfeest en tevens slachtfeest. Het vee werd voor de winter binnen gehaald en voor een deel geslacht om de winter door te komen. Het bloed werd over de akkers verspreid om dank te zeggen en een goede oogst voor het volgende jaar te verzekeren. De dood is het centrale thema tijdens Samhain. Niet alleen vanwege de slacht en het offeren, maar vooral ook doordat de periode rond 31 oktober gekenmerkt wordt door mysterie en magie.

De sluiers tussen de werelden zijn nu dun.

Soms zo dun dat we er doorheen kunnen kijken en contact kunnen leggen met onze voorouders en geliefden die overleden zijn. We kunnen een kijkje nemen in het verleden, maar ook in de toekomst.

De dood is hier zowel het einde als het nieuwe begin. Met Samhain laat je achter wat je als ballast ervaart en je vult die leegte met nieuwe plannen voor het komende jaar. Je kunt jezelf de vraag stellen wat je wilt bereiken, wat je met je leven gaat doen met de nieuwe cyclus. Samhain geeft je de mogelijkheid te overdenken, te beslissen en opnieuw te beginnen. Besef wel dat een nieuw begin nooit zonder offers komt. Je moet je ook bewust zijn wat je eventueel wilt opofferen, waar je afstand van wilt doen.

WAT KAN JE GEBRUIKEN VOOR EEN RITUEEL:

SYMBOLEN bezem, masker, botten, sluier, ketel
VOEDSEL EN DRANK appels, pompoen, hazelnoten, kruiden thee, cider, vlees, noten, mais, bosbessenmuffins, scones, kruidenwijn, granaatappels
PLANTEN/KRUIDEN salie, klimop, appelboom, kattekruid, pompoen, kalebas, basilicum, duizendblad, nachtschade, taxus, eikels, varens, eikenbladeren stro
KLEUREN zwart, rood, bruin, oranje, donkergeel
STENEN obsidiaan, onyx, carneool, tijgeroog
DIEREN vleermuis, kat, spin, hond
GODINNEN Hecate, de Morrigan, Lilith, Psyche, Kali, Frau Holde, Inanna, Freys, cerridwen
GODEN Hades, Kronos, Wodan, Pluto
MAGISCHE HANDELINGEN Divinatie zoals schouwen, runen werpen, pendelen
ALTAAR-VERSIERINGEN pompoenen,appels, kaarsen, foto’s van overleden geliefden, godinnenbeeldje, divinatie middelen
BIJPASSENDE THEE appel, salie, valeriaan
RITUELE OLIE wierook, basilicum, ylang-ylang, sering,rozemarijn
sandelhout, majoraan
WIEROOK salie, alsem, rozemarijn, appel

Tijdens Samhain is het gemakkelijker een persoonlijk contact met de wezens uit de andere wereld tot stand te brengen. Misschien is er een pas overleden vriend of vriendin die je graag nog een laatste keer wilt zien. Het bovenstaande moet niet worden voorgesteld als het sensationele optreden van een bovennatuurlijke verschijning. Soms is een vluchtige aanraking, een flauw lichtschijnsel of nauwelijks hoorbaar geluid het enige dat je een andere aanwezigheid gewaar doet worden.

Door te orakelen tijdens een Samhainritueel kun je de daar aanwezige krachten vragen je te helpen het juiste antwoord op een vraag te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het schouwen in een kristallen bol of zwarte spiegel, aan het leggen van de tarot of het divineren met stenen. In ons boek De taal van de orakels hebben we verschillende andere systemen uitgewerkt. Een daarvan is bedacht door een vriendin van ons in het kader van de door ons gegeven cursus voor het vieren van de Jaarfeesten. Ze nam drie hazelnoten: een oude, verschrompelde noot, een gewone en een buitengewoon grote en volle noot. Ze stelde zichzelf de vraag: “Hoe zal het komende jaar er voor mij uitzien?” Daarbij wierp ze de drie noten voor zich uit op een kleed. Ze had met zichzelf afgesproken dat de verschrompelde noot op een moeilijk jaar zou wijzen, de normale noot op een jaar zonder veel voor- of tegenspoed en de grote noot op een voorspoedig jaar. De noot die het verst van haar af zou vallen zou het antwoord bevatten. Voor Samhain is dit een eenvoudige methode om te zien wat het komende jaar zal brengen.

Door magisch werk te doen tijdens een Samhain-ritueel kun je de daar aanwezige krachten vragen je te helpen iets te veranderen. Het hieronder genoemde voorbeeld is door ons uitgevoerd tijdens een ritueel met vijftig mensen, waarvan de meesten niet waren ingewijd. Het is een goede manier om een magische handeling te verrichten met een groep of als je alleen bent. Je neemt een kaars met bijbehorende kandelaar of standaard, een ketel of schaal en drie smalle stroken papier. De kaars steek je aan. De ketel of schaal zet je ernaast. Op de eerste strook papier beschrijf je in een paar woorden een probleem. Op de tweede strook beschrijf je het doel dat je wilt bereiken en op de derde strook de weg waarlangs je dat doel wilt bereiken. Een voorbeeld kan zijn dat je werkloos bent en aan de slag wilt. Je kunt de strookjes dan als volgt invullen:

  1. Probleem: Ik ben werkloos
  2. Doel: Ik heb een vaste baan
  3. Weg: Ik ga een sollicitatiebrief schrijven.

Deze strookjes ga je in elkaar vlechten. Het vlechten is een eeuwenoude handeling om iets dat je wilt bereiken magisch te bekrachtigen. Om drie stroken papier te kunnen vlechten, moeten ze niet te breed zijn. Je moet ze aan de bovenkant op elkaar leggen en vastmaken, bijvoorbeeld met een nietje, lijm of draadje wol. Daarna vlecht je de drie stroken in elkaar en maakt ze aan de onderkant vast. Terwijl je het doel dat je wilt bereiken visualiseert zeg je: “Moge het vuur mijn wens transformeren naar de werkelijkheid.” Hierna steek je met de kaars de ineengevlochten stroken aan en gooit ze in de ketel of schaal waar je ze laat uitbranden. Als je op het derde strookje had aangegeven iets te zullen ondernemen doe je dat na het ritueel of zodra de gelegenheid zich voordoet. In het gegeven voorbeeld ga je dus een sollicitatiebrief schrijven zodra je een geschikte vacature ziet. We wensen je een fijne Samhainviering, waarin de oude orakels je de waarheid onthullen en magische krachten je geven wat je toekomt. Moge het nieuwe jaar je geluk en voorspoed brengen

Hieronder een aantal suggesties geven hoe je Samhain kunt vieren.

– Versier je cirkel met pompoenen, appels en eikenbladeren
– Zet een extra bord en glas neer voor de overledenen
– Zet foto’s en herdenkingen neer van overleden geliefden
– Je kunt een meditatie doen waarin je de overleden herdenkt en eert
– Je kunt gaan divineren met runen, pendel, kaarten of gaan schouwen
– Maak vuur
– Je kunt vlechten met strookjes papier waarop je op het eerste zegt wat je probleem is, op het tweede zet je je doel en op het derde strookje zet je wat je eraan wilt gaan doen om dat doel te bereiken. Visualiseer tijdens het vlechten je doel en zeg:”moge het vuur mijn wens transformeren naar de werkelijkheid”. Hierna steek je met een kaars de ineengevlochten stroken aan en gooit ze in de ketel waar je ze laat uitbranden. Wacht niet te lang na Samhain om datgene te doen wat je op je derde strookje geschreven hebt.
– Neem na je ritueel wat wijn om te drinken en wat brood of koekjes om te eten, dit als dank aan de God en de Godin.
– Muziek maken
– Dansen
– Pompoenen uitsnijden
– Witte kaars branden voor overledene
– Maak een tekst waarin je aangeeft wat het afgelopen jaar je gebracht heeft en waar je dankbaar voor bent.

RECEPTEN:
SAMHAIN OLIE:

Ingrediënten:
Een half kopje fijn gemaakte gedroogde eikenbladeren
Amandel olie
2 theelepels zee zout
2 fijn gemaakte eikels
-Mix alle ingrediënten in een kom en giet het mengsel in een pan.
-Laat het mengsel zachtjes aan de kook komen en laat 15 minuten sudderen.
-Haal de pan hierna van het vuur om af te koelen.
-Na afkoeling het mengsel door een zeef halen en de opgevangen vloeistof in een lucht dicht flesje bewaren.
-De olie is na 24 uur klaar voor gebruik.
-Je kunt Samhain olie gebruiken om bijvoorbeeld kaarsen te zalven.

SAMHAIN WIEROOK:
Ingrediënten:
1/4 kopje zeezout
1 theelepel kaneelpoeder
1/2 theelepel Benzoë
1 theelepel drakenbloedpoeder
1 theelepel vermalen lavendelknoppen
1 theelepel vermalen rozenblaadjes
-Doe het zeezout in een glazen kom, voeg al roerend 1 voor 1 de ingrediënten toe.
-Steek een kooltje aan en als het gloeit strooi je wat van het mengsel erop.

398331_4252899273278_5938181_n[1]

Op http://www.thespiritofthegoddessis.nl/sites/recepten.htm vond ik enkele recepten:

POMPOENRISOTTO MET SHII-TAKE

Voor 4 flinke porties:
800 g pompoen
1 ui
1 el geklaarde boter
1 stukje verse gemberwortel (ca. 2 cm)
300 g risottorijst
zout en versgemalen peper
1 scheut droge witte wijn
ca. 750 ml hete groentebouillon
150 g shii-take of champignons
1 bosje koriander of peterselie
1 el olijfolie
75 g versgeraspte parmezaanse kaas
cayennepeper
1-2 el limoen- of citroensap

De pompoen schoonmaken en het vruchtvlees in 1-2 cm grote blokjes snijden.
De ui pellen, de gemberwortel schillen en beide fijnhakken.
In een grote pan de geklaarde boter verhitten. De ui en de gemberwortel kort fruiten.
De pompoen toevoegen en mee laten fruiten. De rijst goed door de pompoen scheppen en op laag vuur glazig laten worden .
Bestrooien met wat zout en peper. Met de wijn afblussen.
Zachtjes laten koken tot de wijn verdampt is en dan scheut voor scheut de bouillon bij de rijst gieten.
De rijst zonder deksel op de pan op halfhoog vuur in 25-30 minuten gaar koken.
De paddestoelen droog afwrijven, de stelen er afbreken en de hoeden in smalle repen snijden.
De kruiden afspoelen, droog slaan en de blaadjes van de stelen trekken.
Kort voor de risotto klaar is de olie verhitten en de paddestoelen 2-3 min bakken.
De helft van de parmezaanse kaas en van de kruiden door de rijst scheppen en de risotto op smaak brengen
met wat cayennepeper, zout en citroensap. De paddestoelen en de resterende kruiden erover verdelen.
De resterende parmezaanse kaas apart erbij geven.
Tijd: ongeveer 45 min

PADDESTOELENCHUTNEY MET WALNOTEN

Benodigdheden (6 middelgrote potten en 2 flessen marinade):
700 G KASTANJE- EN GEWONE CHAMPIGNONS (GEMENGD)
300 G UIEN – 1 L KRUIDENAZIJN – 1 KG DONKERBRUINENBASTERDSUIKER
200 G GEPELDE EN GEBROKEN WALNOTEN – 1 SNUFJE PEPER.

Borstel de paddestoelen schoon en snij ze in flinke plakken. Pel de uien en snij ze in ringen.
Breng in een ruime pan met een dikke bodem de azijn en de basterdsuiker aan de kook.
Voeg daaraan de in plakken gesneden uien en de gebroken walnoten toe. Zodra de massa
weer kookt, worden de paddestoelen en het snufje peper toegevoegd. Nadat dit alles ca.
20 minuten zachtjes heeft gekookt en regelmatig met een houten lepel is geroerd, wordt
de chutney op de in het vorige recept beschreven wijze in goed schoongemaakte potten
gedaan. Na drie weken bewaard te zijn, is de chutney goed op smaak gekomen en kan die
worden geserveerd bij wildgerechten en rauwkostsalades. Paddestoelenchutney bevat vrij
veel vocht. Eventueel kunt u wat vocht in aparte flessen doen en gebruiken als
marinade voor een salade.

POMPOENSOEP.

Ingrediënten: 1 pompoen, 1 flinke ui, 1 teentje knoflook, 1 winterpeen, 1 groentebouillonblokje, 1 eetlepel kerrie, vergemalen peper naar smaak, 1 laurierblad, ketjap naar smaak, 1 takje verse peterselie, slagroom.

Hoe maak je het klaar;
Fruit de gesnipperde ui, de knoflook, de kerrie, en het in stukjes gesneden vruchtvlees van de pompoen.
Voeg een halve liter water, het bouillonblokje, gerapte wortel, peper, laurierblad en een scheutje ketjap en gehakte peterselie toe.
Laat dit 15 tot 30 minuten koken. Verwijder de laurierblad en pureer de soep.
Haal de pan van het vuur en doe er een scheut slagroom door. Garneer de soep als met wat gehakte peterselie.

Vorig jaar met Samhain heb ik dit gemaakt, echt heerlijk! Je gebruikt de pompoen zo ook optimaal.
De binnenkant hol je uit, en gebruik je voor de soep.
In de buitenkant snij je versieringen of een gezicht daar doe je een kaarsje in.
(Even een tip, probeer aan de binnenkant aluminiumfolie te doen, anders verbrand je pompoen helemaal

POMPOENSOEP (Vegetarisch)

(4 personen)
Ingrediënten:
600 gr pompoen
2 prei
2 eetlepel olie
1 l groentebouillon
laurier, tijm
zout, peper

Was de pompoen, verwijder de pitten (niet schillen) en snijd hem in blokjes.
Was de prei en snijd die in reepjes.
Smoor de groenten samen 10 minuten in een beetje olie en voeg dan de bouillon, laurier en tijm toe.
Breng alles aan de kook en laat het 20 minuten zachtjes doorkoken tot de pompoen zacht is geworden.
Druk een deel van de pompoen fijn met de pureestamper, zodat de soep wat gebonden wordt.
Maak met zout, peper de soep op smaak.

Tip:
Maak de soep af met een scheutje room of yoghurt.

PUMPKIN PIE

Voor 12 taartpunten:
Voor de vulling:
850 g pompoen
4 eieren
2 el crème fraîche
5 el keukenstroop
2 tl geraspte citroenschil
snufje kaneel
snufje kruidnagelpoeder

Voor het deeg :
200 g bloem
1 el suiker 125 g koude boter
snufje zout

De oven voorverwarmen op 200°C. De pitjes en de draden verwijderen en op de bakplaat leggen.
Het vruchtvlees van de pompoen in het midden van de oven in ca. 40 min zacht laten worden.
Intussen voor het deeg de bloem met de suiker, de in blokjes verdeelde boter,
het zout en 1-2 eetlepels koud water tot een glad deeg kneden,
Tot een bal vormen en tussen twee laagjes plasticfolie uitrollen tot een ronde lap.
Een taart of een springvorm met een doorsnee van 28-30cm ermee bekleden en een opstaande rand van ca. 3 cm hoog vormen.
De met deeg beklede vorm ca. 1 uur in de koelkast zetten.
De pompoen uit de oven nemen en iets af laten koelen.
Het pompoenvlees uit de schil lepelen en met de staafmixer pureren; er is 500 gram puree nodig.
De eieren met de pompoenpuree, de crème fraîche, de keukenstroop, de citroenschil,
de kaneel en het kruidnagelpoeder door elkaar kloppen.
De oven weer inschakelen op 200°C.
Het pompoenmengsel over de deegbodem verdelen en de taart ca. 40 min in het midden van de oven bakken tot de vulling stevig en bruin gekleurd is.
Laten afkoelen, maar wel serveren als hij nog heet is.

PIKANTE POMPOEN UIT DE WOK

Voor 4 flinke porties:
800 g pompoen
2 stelen bleekselderij
1 steel prei
2 rode of groen chilipepers
1 stukje verse gemberwortel (ca. 2 cm)
handje gepelde walnoten
4 el sojasaus
125 ml groente- of kippenbouillon
2 el zachte azijn (rijstazijn of balsamico azijn)
4 el droge sherry of rijstwijn
2 tl suiker
desgewenst 1 el sojaolie
3 el zonnebloemolie
zout

De pompoen schoonmaken en het vruchtvlees eert in plakken van ½ cm dik snijden en dan in even dikke plakjes.
De bleekselderij schoonmaken, wassen en in dunne boogjes snijden.
De wortelaanzet en het lelijke deel van het groen van de prei verwijderen.
De prei in de lengte insnijden, grondig schoonspoelen en in smalle reepjes snijden.
De chilipepers wassen en zonder de steelaanzetten in smalle ringetjes snijden.
De gemberwortel schillen en fijnhakken.
De walnoten in stukjes breken.
De sojasaus, de bouillon, de azijn, de sherry of de rijstwijn, de suiker en de sesamolie door elkaar roeren.
De wok of een grote koekenpan op het vuur zetten en de zonnebloemolie goed heet laten worden.
De walnoten op hoog vuur omscheppend knapperig bakken en weer uit de pan scheppen.
De groenten, de chilipepers en de gemberwortel in de wok of de koekenpan scheppen en roerbakken tot de groenten beetgaar zijn.
Dat duurt ongeveer 5 min. De noten erdoor scheppen en de saus toevoegen. De groenten op smaak brengen en met wat zout serveren.
Tijd: ongeveer 30 min

zwarte kat

Gevonden op: http://www.circewicca.nl/

Samhain

Tijd: 31 oktober
Andere namen: Winterfeest, Halloween

Voor onze heidense voorouders begon het jaar met de donkere helft, net als de dag met de invallende duisternis begon. Het begin van de winter was een belangrijk moment. Het was de afsluiting van het oogstseizoen (met noten, zaden en de laatste appels) en de voorbereiding op de winter door het slachten van een aantal dieren en het aanleggen van een wintervoorraad. Alles moest binnen zijn voordat de vorst inviel. Dit was ook de tijd van de slacht. De hammen werden opgehangen, worst werd gemaakt. Als er nu niet genoeg voorraden werden aangelegd om de winter door te komen, brak er daarna een harde tijd aan. Voor ons, met supermarkten die altijd genoeg te bieden hebben, is dat wat moeilijk voorstelbaar, maar in veel delen van de wereld is de wintervoorraad nog steeds van levensbelang.

Voor alle Indo-Europese stammen gold het begin van de winter als het begin van het nieuwe jaar. Alleen konden plaatselijk grote verschillen optreden in de datum die hiervoor werd aangehouden, uiteenlopend van begin september tot begin december. De Kelten noemden het Winterfeest Samhain en vierden het op de vóóravond van november. Dat feest houden wij ook aan als het begin van de winter.

Het Winterfeest was bij alle Europese volkeren ook het moment dat de doden geacht werden terug te keren naar de wereld van de levenden om er tot na Midwinter te blijven. De Germanen en Kelten geloofden, net als de Grieken, Romeinen en alle andere Indo-Europese stammen, dat er iets van een mens of dier blijft bestaan na de dood en voortleeft in een andere wereld. Deze andere wereld raakt de onze, maar is ervan afgescheiden. Om de andere wereld te bereiken moet de overledene altijd door een barrière heen. Soms is er een afgrond of diepe rivier die hij of zij moet oversteken. Soms is de andere wereld een eiland in de zee dat men moet zien te bereiken. Ook wel is er een ondoordringbare omheining waarin een opening gevonden moet worden.

De Grieken gaven het contact tussen onderwereld, de aarde en het godenrijk gestalte in de mythe van Kore, de dochter van Graangodin Demeter, die door Hades, de Heer van de Onderwereld, werd ontvoerd en sindsdien als Persefone als koningin over de onderwereld heerste. Demeter probeerde haar dochter terug te halen, maar Hades gaf haar een granaatappel te eten, een vrucht die met de onderwereld verbonden was. Daardoor was Kore genoodzaakt elk jaar een half jaar terug te keren naar het rijk van Hades. De mythe symboliseert het zaad dat een tijdlang in de aarde moet doorbrengen voordat het weer naar boven komt en vrucht draagt.

De andere wereld leek in het oude heidendom veel op de gewone wereld en in wezen werden de doden geacht altijd om ons heen te zijn. Als regel zei men dat de doden drie generaties vertoefden rond de plek waar ze waren gestorven en dan definitief verdwenen. In de tijd dat zij nog in de buurt waren, konden ze de gewone wereld niet binnengaan, behalve rond het begin van de winter. Als de doden met respect werden behandeld, brachten ze dan voorspoed en geschenken, zoals later Sint Maarten, Sint Nicolaas en andere heiligen dat verondersteld werden te doen.

Vanaf de Oudheid werden bepaalde dieren, met name nachtdieren, met de dood geassocieerd. Paradoxaal genoeg werden deze dieren ook gebruikt om de dood en ander onheil af te wenden. De vleermuis werd vanouds veel op huizen afgebeeld, zoals hierboven in Florence. In plaats daarvan werden ook wel echte vleermuizen op deuren vastgenageld. De hieronder afgebeelde vleermuis uit het Duitse Hamelen, geeft duidelijk aan dat dood en leven hand in hand gaan. De vleugels van de vleermuis gaan over in bladeren en bloemen.
De slang werd in de Oudheid verbonden met de onderwereld en de dood. In het Joods-Christelijke geloof was de slang een symbool van Satan, die Eva had verleid. In de hier afgebeelde console in de Stevenskerk kronkelen twee slangen zich om een doodshoofd.
Ook in de 19e eeuw werd de slang nog met de dood verbonden. In 1856 beeldde Johan Hendrik Stöver een engels af met een dood kind in de armen. Rond de voeten van de engel kronkelt een slang die begerig naar het kind reikt. Het beeld was gemaakt voor het mortuarium van het protestantse Diaconessenhuis in Utrecht. Dat geeft wel aan dat niet alleen de Roomskatholieken zich met deze symboliek bezighielden.
Op het Romeinse grafaltaar voor wierookhandelaar (thruragio) Lucius Faenius Favor, dat in de 1e eeuw van onze jaartelling in Rome is gemaakt (zie de afbeelding rechtsboven), is ook een slang afgebeeld, maar het is geen afschrikwekkend symbool voor de dood. De slang wordt gevoed door een eend en samen staan ze op een festoen, een guirlande met vruchten, eikels en bloemen. De festoenen zijn in de vier hoeken van het grafaltaar opgehangen aan de horens van Jupiter Ammon. Onder de festoenen pikken kippen een graantje mee. Onder de hoofden van Jupiter vinden we de met deze God verbonden adelaar. Links is een wierookvat afgebeeld. Het is een weergave van de andere wereld, waar Faenius heen gegaan is. Het is geen afschrikwekkend gruweloord, maar een plaats van vreugde en overvloed.

De kerk keurde het vereren van de overledenen af. De doden gingen volgens de kerkleiders naar de hemel, de hel of het vagevuur en ze bleven niet bij hun graf rondhangen. Maar de oude gewoonten wilden niet slijten en om de dodenverering te kerstenen, mochten op 1 november, met Allerheiligen, de heiligen worden vereerd. Volgende oude heidense gewoonte werd dit feest gevierd op de vóóravond, in het Engels All Hallow’s Eve genoemd, al snel afgekort tot Halloween. In Europa raakte het feest in de 19e eeuw in onbruik en kwam in de tweede helft van de 20e eeuw uit de Verenigde Staten weer terug, maar nu meer als kindervermaak dan als de spil van de heidense Jaarfeesten die het ooit was geweest.

Er is nog een andere poging gedaan om het heidense Samhainfeest te kerstenen. In het jaar 1006 werd door paus Johannes XIX op 2 november Allerzielen ingesteld. Het feest was bedoeld om het lot van de arme zielen te gedenken en op die dag voor hun zieleheil te bidden. Tijdens het bidden zouden de zielen tijdelijk uit het vagevuur verlost zijn en door het graf met wijwater te besprenkelen, werd je geacht de brandwonden te helen. In de praktijk was Allerzielen voor het gewone volk een gelegaliseerde aanleiding om hun geliefde doden te eren. De graven werden versierd en er werd meestal een lampje op gebrand. Ook werd eten en drinken, ondanks protesten van kerkelijke zijde, op de graven neergezet. In Beieren en Oostenrijk werd vaak de periode van 30 oktober tot 8 november aangeduid als Seelenwoche en gebruikt om het contact met de doden te onderhouden. Nog steeds worden op 2 november op veel plaatsen in de christelijke wereld, ook in Nederland, de graven schoongemaakt, met bloemen versierd en van een lichtje voorzien.

Viering van het Samhainfeest

Tijdens Samhain is het gemakkelijker een persoonlijk contact met de wezens uit de andere wereld tot stand te brengen. Misschien is er een pas overleden vriend of vriendin die je graag nog een laatste keer wilt zien. Het bovenstaande moet niet worden voorgesteld als het sensationele optreden van een bovennatuurlijke verschijning. Soms is een vluchtige aanraking, een flauw lichtschijnsel of nauwelijks hoorbaar geluid het enige dat je een andere aanwezigheid gewaar doet worden.

Door te orakelen tijdens een Samhainritueel kun je de daar aanwezige krachten vragen je te helpen het juiste antwoord op een vraag te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het schouwen in een kristallen bol of zwarte spiegel, aan het leggen van de tarot of het divineren met stenen. In ons boek De taal van de orakels hebben we verschillende andere systemen uitgewerkt. Een daarvan is bedacht door een vriendin van ons in het kader van de door ons gegeven cursus voor het vieren van de Jaarfeesten. Ze nam drie hazelnoten: een oude, verschrompelde noot, een gewone en een buitengewoon grote en volle noot. Ze stelde zichzelf de vraag: “Hoe zal het komende jaar er voor mij uitzien?” Daarbij wierp ze de drie noten voor zich uit op een kleed. Ze had met zichzelf afgesproken dat de verschrompelde noot op een moeilijk jaar zou wijzen, de normale noot op een jaar zonder veel voor- of tegenspoed en de grote noot op een voorspoedig jaar. De noot die het verst van haar af zou vallen zou het antwoord bevatten. Voor Samhain is dit een eenvoudige methode om te zien wat het komende jaar zal brengen.

Door magisch werk te doen tijdens een Samhain-ritueel kun je de daar aanwezige krachten vragen je te helpen iets te veranderen. Het hieronder genoemde voorbeeld is door ons uitgevoerd tijdens een ritueel met vijftig mensen, waarvan de meesten niet waren ingewijd. Het is een goede manier om een magische handeling te verrichten met een groep of als je alleen bent. Je neemt een kaars met bijbehorende kandelaar of standaard, een ketel of schaal en drie smalle stroken papier. De kaars steek je aan. De ketel of schaal zet je ernaast. Op de eerste strook papier beschrijf je in een paar woorden een probleem. Op de tweede strook beschrijf je het doel dat je wilt bereiken en op de derde strook de weg waarlangs je dat doel wilt bereiken. Een voorbeeld kan zijn dat je werkloos bent en aan de slag wilt. Je kunt de strookjes dan als volgt invullen:

  1. Probleem: Ik ben werkloos
  2. Doel: Ik heb een vaste baan
  3. Weg: Ik ga een sollicitatiebrief schrijven.

Deze strookjes ga je in elkaar vlechten. Het vlechten is een eeuwenoude handeling om iets dat je wilt bereiken magisch te bekrachtigen. Om drie stroken papier te kunnen vlechten, moeten ze niet te breed zijn. Je moet ze aan de bovenkant op elkaar leggen en vastmaken, bijvoorbeeld met een nietje, lijm of draadje wol. Daarna vlecht je de drie stroken in elkaar en maakt ze aan de onderkant vast. Terwijl je het doel dat je wilt bereiken visualiseert zeg je: “Moge het vuur mijn wens transformeren naar de werkelijkheid.” Hierna steek je met de kaars de ineengevlochten stroken aan en gooit ze in de ketel of schaal waar je ze laat uitbranden. Als je op het derde strookje had aangegeven iets te zullen ondernemen doe je dat na het ritueel of zodra de gelegenheid zich voordoet. In het gegeven voorbeeld ga je dus een sollicitatiebrief schrijven zodra je een geschikte vacature ziet. We wensen je een fijne Samhainviering, waarin de oude orakels je de waarheid onthullen en magische krachten je geven wat je toekomt. Moge het nieuwe jaar je geluk en voorspoed brengen

magic

Gevonden op:http://www.femtopia.nl/jaar/samhain/index.htm

Halloween, Allerheiligen, Allerzielen, Sint-Maarten

Met het feest Samhain vieren wij de gure noordenwind en begint het winterrijk van de dodengod en de zwarte godin. Hij doodt het zonnehert en de vegetatiegodin lokt hem naar de onderwereld waar ze als dodengodin heerst. Samhain was bij de Kelten het begin van de winter en het jaar. In de nevel verdwijnen de grenzen naar andere werelden en de zielen van de doden komen dichter bij. Met dit feest worden de doden herdacht en nemen wij contact op met de wijze zielen van geliefden en voorouders.

Afscheid, offers, visioenen, diepgang en dodenherdenking. Op deze dag wordt de grens tussen de levenden en de geesten overschreden. Samhain heet ook het feest van de donkerheid en van de afnemende maan. Nu beginnen de donkere weken van het jaar. De relatie van het feest met de kringloop van de natuur is heel duidelijk. Na het rijpen van de vruchten en het aanmaken van zaden sterven de planten nu. Alles vergaat behalve de nieuwe zaad die de nieuwe kringloop in zich draagt. De levenskracht trekt zich terug na binnen nu met toenemende kou.

Dat betekent ook voor ons dat we ons terugtrekken na ons binnenste om krachten te verzamelen voor een toekomstige nieuwe begin.Voor zommige keltische volkeren begon met Samhain het nieuwe jaar, het wordt daarom ook Heksennieuwjaar genoemd.

De zwarte godin

De godin heeft haar gedaante van zwarte godin in de onderwereld aangenomen. Haar namen zijn o.a. Sheila Na Gig, Cerridwen, Persephone en Baba Jaga. Zij beschermt de zielen van gestorvenen, de slapende zaden en dieren in winterslaap. De zwarte god Samhain doodt als slachter en jager het zonnehert en heerst in de onderwereld.

Holda / Vrouw Holle en Wodan

Samhain is het feest van de wijze Holda die met de dodengod Wodan in het donkere rijk onder de aarde heerst. Zij behoedt de zielen, slapende zaden en dieren en haar heilige dier is de gans, het winterdier. Holda is de Germaanse godin van vruchtbaarheid, dood en wedergeboorte. Holda en Wodan gaan samen op de wilde jacht, waarbij ze een troep ‘holden’ (geesten) aanvoeren. Uit Holda’s bronnen komen de zielen van de nieuwgeborenen.

De godin helpt je met de overgang naar de wereld van het onderbewustzijn, de fantasie en intuïtie. Zij laat je de afgelopen cyclus evalueren en diep wortelen in de aarde van je voorouders.

Het sprookje van Vrouw Holle vertelt het verhaal van de afdaling naar de onderwereld en het contact met je lichte en donkere kanten.

Saturnus – wijsheid en winterrust

Met Samhain begint de lange heerschap van de planeet Saturnus, hij brengt kou en verdroogt met zijn herfststormen. Hij vormt een poort naar ons onderbewustzijn en ondersteunt zo het contact met onze voorouders. Zijn wijsheid helpt ons het contact met de bron te maken en zijn doorzettingsvermogen om het actieve leven voor de winterperiode los te laten. Uiterlijk geven zijn remmende krachten ons nu de rust voor een adempauze.
Saturnus gaar over het stervensproces, het uitdrogen in de herfst en het rijpen van het nieuwe zaad.

Saturnuskruiden – droog en duister

In het menselijk lichaam heerst Saturnus over huid, bindweefsel, botten en tanden, allen gebieden waar de veroudering snel zichtbaar is. Zijn kruiden zijn soms verdovend en zij kunnen genezend werken maar ook dodelijk bij een te hoge dosering – zoals bij de wolfskers (Belladonna). Zie ook Jule

Wat kun je doen met Samhain

  • Vertel je familie en vrienden over overledenen die belangrijk voor je waren. Zet extra borden, glazen of foto’s neer en brand witte kaarsen ter herdenking van de overledenen.
  • Doe een meditatie waarin jij iemand in de andere wereld ontmoet.
  • Bereid een gans gekruid met bijvoet. De gans is het magische dier van Vrouw Holle die je net als bijvoet laat “vliegen” naar andere werelden. Je kunt natuurlijk ook in de natuur contact zoeken met ganzen en een pompoenzoep bereiden met wat bijvoet of bijvoet als wierook branden.
  • Het is een goede tijd voor orakels als tarotkaarten leggen of waarzeggen.
  • Maak een tekst of tekening waarin je evalueert wat het afgelopen jaar je gebracht heeft en wat je als zaat wilt meenemen voor het komende jaar.
  • Vertel het sprookje van Vrouw Hollen en doe een meditatie waarin je haar opzoekt in haar onderwereldse appelboomparadijs.

Problemen wegvlechten vóór de winter

Voor dit ritueel vlecht je strookjes papier in elkaar. Zet daarbij op het eerste strookje wat je probleem is, op het tweede je doel en op het derde strookje wat je wilt doen om dat doel te bereiken. Visualiseer tijdens het vlechten je doel en zeg: ”Moge het vuur mijn wens transformeren naar de werkelijkheid”. Steek dan met een kaars de ineengevlochten stroken aan en gooi ze in een ketel of een andere vuurvaste bak waar je ze laat uitbranden. Wacht niet te lang om datgene te doen wat je op je derde strookje hebt geschreven!

Verhalen Lees hier het sprookje van Vrouw Holle

Als vrouwe van de wind trekt Holda met haar wilde troep rond en schudt de laatse bladeren van de bomen. De Godin heeft wit haar, een wit gewaad en een wit paard.

Het heet dat de zielen van doden nu verschijnen in vorm van kikkers in de witte mist…kikkers horen ook bij Holda. Op de ze dag wordt de grens tussen leven en dood overschreden. Nu is het de tijd waar de zielen van verstorvenen berijkbaar zijn

Chants

Deze chants zijn mooie oude liederen om je voor te bereiden op een ritueel of als meditatieve ondersteuning tijdens een ritueel. De kracht van het zingen van religieuze liederen en/of chants zit vooral in de verbondenheid die het schept tussen de zingende mensen. Je zit in de zelfde vibratie, en het zet de ademhaling en gedachten van de aanwezigen op  één lijn. Daarnaast dient het lied of de chant als een intermediair tussen de verschillende werelden.

Hecate, Cerridwen
(bron: http://www.hexenzirkel.org/)

Hecate, Cerridwen
dark mother take us in

Hecate, Cerridwen
let us be reborn

De Vlier

De vlier is de magische, heilige en wat sinistere boom van Vrouw Holle. Als grote genezende beschermboom zoekt hij het contact met de mensen. Hij opent de deur naar de onderwereld. Als je er onder gaat zitten, trekt hij je naar de aardse onderwereld en past daarbij op dat je niets overkomt en je veilig terugkomt.
Hij is de overgang van zomer naar winter, van het rijk der levenden naar het rijk der doden.

Duits “Hollunder” = Holle
Engels “Elder” = ouder

Dusty Miller over de Vlier:

En zeer beschermende babysitter met een lunaire ziel in een solaire lichaam, die constant naar gevaar uitkijkt en oplet dat haar beschermelingen niets overkomt.

Fairy_of_Halloween_Pumpkin_by_Candra[1]

Gevonden op: (http://maanenzon.nl/?page_id=123)

Samhuin is einde van het Keltische jaar en het begin van het nieuwe jaar.

Het is de nacht van 31 oktober op 1 november en markeert het begin van de Keltische winter.

Traditioneel gezien was dit de nacht, samen met de nacht van Beltane, waarop de lucht het ijlst was, en daardoor contact met de geestenwereld mogelijk. Volgens de druïden kwamen in deze nacht de werelden van de geesten en van het materiële bestaan het dichtst bij elkaar, zodat een overgang tussen beide dan gemakkelijk mogelijk was.

Met Samhuin begint de periode dat je meer binnenshuis doorbrengt bij de kachel, de kaarsen aan en de avonden vallen snel in.

Samhuin is de tijd van verandering. Deze tijd van het jaar staat symbool voor het afsluiten van het oude en voorbereiden op het nieuwe.

Ritueel:

Samhuin is een fijn moment om je problemen en dingen die je graag wilt veranderen los te laten. Schrijft ze op en begraaf dit papiertje in de aarde. Laat je gedachten gaan over dierbare mensen en dieren die er niet meer zijn. Brand thuis een kaarsje voor diegenen.

Afstemmen op de energie van Samhuin

  • Doe iets met dat onderwerp wat al lang door je hoofd spookt maar waar      je nog geen tijd voor dacht te hebben: lees er een boek over of geef je op      voor een workshop.
  • Maak je tuin of een plek in je omgeving winterklaar voor de vogels.      Hang vetbolletjes op, leg appels en brood neer op plekken waar vogels      komen.
  • Maak een pompoentaart of pompoensoep.

522440_10151066145607477_1409463549_n[1]

Halloween oftewel Samhain : ( http://www.heksenkring.be/Samhain.htm)

Samhain wordt misschien wel het meeste geassocieerd met Heksen en magie . Tijdens dit feest, dat het einde van het jaar en het begin van het volgende markeert, hielden oude Keltische stammen samenkomsten waarop geschillen werden geslecht en huwelijken geregeld . Op een bovennatuurlijk niveau is dit de tijd dat de sluier tussen de werelden op zijn dunst is en geesten, natuurgeesten en goddelijke wezens ongevraagd op aarde kunnen komen . Men geloofde dat de nacht van Samhain de tijd was dat elfen en andere natuurgeesten zich in mensenzaken mengden en overal verwarring zaaiden . Wicca’s eren met Samhain hun voorouders met gebeden en feesten . Vaak praktiseren ze ook Waarzeggerij .Het oude Ierse seizoensfeest van Samhain op 1 November wordt vandaag de dag nog steeds gevierd als Allerheiligen of Halloween . We herdenken de doden, geloven dat vreemde geesten spoken in deze nacht . Met Samhain legt de zomer zich te rusten .
Voor de Kelten was Samhain het einde van de zomer, een overgangspunt waarin zich mysterieuze zaken konden afspelen . Omdat dat keerpunt noch tot het ene, noch tot het andere jaargetijde hoorde, regeerde chaos . De geesten, elfen, trollen en heksen konden in die nacht de mensen de stuipen op het lijf jagen met hun onschuldige grapjes . Er werden griezelige verhalen verteld en soms verkleedde men zich als deze kwade geesten en ging men van deur naar deur, waar men bedelde om wat stukjes fruit, brood of koeken . In Amerika heeft men deze traditie overgenomen met Halloween . ( dit begint nu ook bij ons )
In de vroege Angelsaksische literatuur wordt november de bloedmaand genoemd, omdat in deze maand het vee werd geslacht. Een schijnbaar contradictie was het feit dat die vreugdevolle slachtfeesten gepaard gingen met de herdenking in van de doden

Samhain Vieren .

Leg aandenkens aan gestorven dierbaren op het altaar of in het westen van de cirkel .
Geschikte kleuren zijn zwart, rood, oranje en bruin .
Oganiseer met de hele buurt een halloween party of ga verkleed langs de deuren .
Versier de Cirkel met uigeholde pompoenen met gekerfde gezichten, en vertel spookverhalen onder het genot van een stuk pompoentaart . ( I Loooove Ghoststoeries !!)
Gebruik de ketel voor wedstrijdjes appelhappen (of zelfgemaakte spookfiguurtjes)
Zet een kelk met wijn en sabbatkoek buiten de deur als een symbolisch feestmaal voor de geesten .
Ga in de cirkel staan met je gezicht naar het westen en zeg het volgende hardop :
God van de donkere maanden, Heer van verre rijken . Wij komen tot u op deze avond van schaduwen, om Uw zegen te vragen . Haal de sluier tussen de werelden omhoog, en laat onze voorouders en dierbaren in vrede tevoorschijn komen . Laat ons samen feesten en ons een voelen, voordat zij wederkeren naar het Zomerland . O grote leraar, leer ons de cyclus van dood en wedergeboorte, zodat wij zonder angst daarheen afreizen . Toon ons welke liefde er is na de dood .

Teken het aardeaanroepende pentagram, zluit je ogen en denk aan hen die zijn heengegaan . Dit kunnen dierbare mensen zijn, maar ook dieren . Lees elkaar spookgedichten voor en een zelfgemaakte halloween koekjes en drink samen een drankje . Zing en dans als je er behoefte aan hebt, en sluit dan je avond zo a f.

The Call of the Elements,

Samhain Ritual . Geschreven door John .

Cast the circle, then proceed the following ritual

East :
Come all spirits of air and mind
Knowledge gain and memory bind
come rookery and eagle in flight
fresh springs breeze and anddawn’s first light
come wind whipping ‘round tree and tower
please bless our circle with your power !


South :
Come all spirits of flame and fire,
blood of life, heat of pyre
come fierce lion and phoenix raise
soft candlelight and bright bonfire blaze
come summer sun, wild untamed flower,
please bless our circle with your power !

West :
Come all spirits of water and ocean,
Mother’s womb and tide of emotion
come playful dolphin and fish, lake deep
Silvery moon and and dreams in sleep
come twilight mist and autumn shower
please bless our circle with your power !

North :
Come all spirits of the growing earth
Sacred mysteries of death and birth
come lumbering bear and antlered stag
hidden cavern and mountain crag
come furrowed fields and verdant bower
Please bless our circle with your power !

Spirit :
Come all spirits of the turning wheel
elements balance and circle seal
around and about, through in and though out
change within manifest without
beyond place and beyond hour
please bless our circle with your power!


From : The BOS of Findecano Culnamo

black_cat_pumpkins[1]

Activiteite en tekst van: (http://www.vrouwholda.nl/activiteiten/jaarfeesten.php#samhein)

Samhein, het voorouderfeest
(31 oktober) Alles is stil en in zichzelf teruggetrokken. De natuur is aan de lange slaap voor de winter begonnen en na de oogst van de laatste noten, vruchten en knolgewassen, doen wij hetzelfde.
Voor mij is Samhein het prachtige, plechtige feest van de mooie verhalen die worden verteld bij haardvuur en kaarslicht. Verhalen over vroeger tijden en de mensen die voor ons kwamen. Dit is de tijd van herinneringen, om stil te staan bij mijn wortels, mijn basis: waar kom ik vandaan en waar bouw ik op?
Wat staat bij jou centraal, waar liggen jouw ‘roots’? Op welke schouders sta jij en van waaruit bouw jij verder aan jouw leven?

In de natuur
Alles is stil en in zichzelf teruggetrokken. De natuur is aan de lange slaap voor de winter begonnen en na de oogst van de laatste noten, vruchten en knolgewassen, doen wij hetzelfde.

Mijn beleving
Voor mij is Samhein het prachtige, plechtige feest van de mooie verhalen die worden verteld bij haardvuur en kaarslicht. Verhalen over vroeger tijden en de mensen die voor ons kwamen. Dit is de tijd van herinneringen, om stil te staan bij mijn wortels, mijn basis: waar kom ik vandaan en waar bouw ik op?

Dit is namelijk de nacht waarop de sluier tussen de wereld van de levenden en de doden het dunst is. Samhein is daarom voor mij een warme, welkome dag die draait om mijn voorouders – de dag waarop ik uitgebreid stil sta bij mijn afkomst, al die mensen die mij voor gingen en deel uitmaken van wie ik nu ben.

Dit is de dag waarop ik mijn geliefden om me heen verzamel voor een hartelijke avond vol herinneringen, plannen, lekker eten en vrijgevigheid. Ik ben niet verdrietig dat sommigen er niet meer zijn, want ik weet dat ze er nog wel zijn en deze avond nodig ik hen ook bewust uit.

Met Samhein komt er altijd een kalmte over me heen, die ik het verdere jaar eigenlijk niet op die manier ervaar. Die kalmte begint al heel vroeg met de voorbereidingen voor het diner. Ik heb het huis de vorige dag al schoongemaakt en vandaag zorg ik ervoor dat in elk vertrek kaarsen branden. Ook al is dit het begin van de winterse kou, ik vul mijn huis met warmte, licht en liefde.

Ik richt een speciale plek in als voorouderaltaar met foto’s van overleden familie en dierbaren. Ik vul een schaal met een laagje zand en verder met water, waarin ik drijfkaarjes laat branden. Naast de schaal brand ik kruidige wierook, geuren die ik associeer met familie: nootmuskaat, kruidnagel en kaneel. Aan het einde van de middag, als de schemering heeft doorgezet, doof ik alle kaarsen -behalve de drijfkaarsjes- en neem rustig de tijd om te voelen hoe de warmte wegebt (zoals op dit moment ook in de natuur gebeurt). Daarna steek ik de overige kaarsen weer aan, laat ik de warmte en het licht terugkeren in mijn huis, in mijn leven! Nu steek ik ook de kaarsen buiten in de tuin aan en nodig ik mijn ‘andere’ gasten uit voor het diner.

Voordat ik ga slapen, doof ik alle kaarsen, behalve één waxinelichtje dat ik op veilige plek laat opbranden. Voor mij is Samhein een van de fijnste feesten en ik geniet vaak nog dagenlang van de kalmte en rust die door mij en door het huis vloeien.

De symboliek
Samhain is het laatste oogstfeest en daarmee komt weer dankbaarheid voor onze oogst naar voren. Ik vind het zelf een mooie traditie om juist van deze oogst iets op te hangen, om ook volgend jaar een mooie oogst te krijgen. Bijvoorbeeld een laatste maïskolf, waarvan je de korrels in het nieuwe jaar gebruikt voor de nieuwe oogst. Maar je kunt ook denken aan zonnebloemen waarvan je de bloem met de zaden afknipt (er een paar apart houdt voor het volgende jaar) en op een tafel schikt met bijvoorbeeld appels en andere zaden – voor de vogels.

Van oudsher werk je voor de jaarfeesten met de oogst van dat moment: voor Samhein zijn dit onder meer pompoenen. Nu worden pompoenen vaak voorzien van horror-afbeeldingen, maar dat is voor mij zo in tegenstelling tot mijn beleving van dit feest… Ik wil dat mijn geliefden zich welkom voelen en hen juist níet afschrikken met enge gezichten. Ik snij wel pompoenen uit (veel te leuk om niet te doen), maar ik kies voor vrolijke, sierlijke motieven.

Juist omdat de sluier tussen de werelden vandaag het dunst is, is dit een mooi moment voor divinatie: runen, tarot, wat je ook gewend bent. Iemand omschreef het heel mooi als: hulp van twee kanten. Jij laat je dierbaren weten dat je ze niet bent vergeten en zij helpen jou met jouw processen.

Net als bij Mabon (de grote schoonmaak) is ook dit een mooi moment om los te laten: alles je nog niet hebt schoongeveegd met Mabon en wat jou in de weg zit of tegenhoudt. Geef het mee aan kaarsvuur of aan een groot vuur buiten. Doe dit bijvoorbeeld ook met je bezem, waarmee je immers een heel jaar lang jouw ruimte hebt schoongeveegd. Weg met het oude, ruimte voor nieuw.

Verder staat persoonlijke invulling centraal, nog meer dan bij de andere feesten, aangezien dit gaat om je eigen basis, je eigen wortels en familie. Dus: wat zijn jouw associaties bij: familie, dierbare relaties, warmte, thuis, basis en je voorouders. Welke geuren, gerechten, uitspraken, gewoontes en tradities horen hierbij.

In de keuken
Het diner is met Samhain één grote aaneenschakeling van warmte. Iedereen heeft daarbij natuurlijk zijn eigen associaties, maar voor mij staat de avondmaaltijd centraal in mijn beleving van familiegevoel: dat was het moment waarop het gezin in rust bij elkaar kwam.

Dus kies ik daarbij -naast pompoensoep- voor maaltijden vol herinneringen, gerechten waar iedereen dol op is/was, of die me zo specifiek aan iemand doen denken. De rollade zoals mijn oma die klaarmaakte, de gortepap waar mijn opa zo dol op was, de boerenjongens waar een andere oma wel pap van lustte. Samhain is bijvoorbeeld een uitgelezen moment om te beginnen met het aanleggen van een familiekookboek.

Je kunt natuurlijk ook prima werken met de overvloed van dit seizoen: pompoenen, rapen, noten, appels, maïs, zaden, enzovoorts, al dan niet verwerkt in stevige herfstsoepen of langzaam garende stoofpotten.

Naast borden voor de meer tastbare aanwezigen, schep ik ook een extra bord op voor de geesten van mijn dierbaren die ik heb uitgenodigd – zij horen er gewoon bij. Na afloop, als ik iedereen heb bedankt, gaan dit bord en dit glas (vol) naar buiten, voor iedereen die niet aan tafel zat, om hen te laten weten dat we ook hen niet zijn vergeten.

Mogelijk programma
Ik deel mijn eigen beleving, maar ik vind eigen inbreng van de deelnemers belangrijk. Aan de hand van onze gezamenlijke ideeën stel ik het programma voor vandaag samen.

Dit zijn een paar suggesties:
– Het maken van een voorouderaltaar.
– Het uithollen en versieren van pompoenen – anders dan anders.
– Het maken van een nieuwe bezem voor een nieuw jaar.
– Een wandeling door de natuur om te kijken wat er nu in de natuur gebeurt.
– Een wandeling door de natuur om te vertalen wat er op dit moment in jouw leven gebeurt.
– Een stiltewandeling.
– Een geleide meditatie om je te helpen de stilte in jezelf weer te vinden of te ontdekken waar jouw wortels liggen.
– Het delen van onze mooiste (familie)verhalen van vroeger.
– Het delen van familierecepten en familiegerechten – met het bijbehorende verhaal!
– Loslaten en ruimte maken, onder meer met behulp van een lekker stevig vuur.

Recepten:

Pompoenfriet:

Jaren geleden kreeg ik dit bijgerecht geserveerd in een Drents restaurantje (het Tramlokaal) en ik vond het idee zo leuk, dat ik besloot om mijn eigen variant te maken. Doet het erg goed bij (wild)stoofpotjes.

–  1 (muskaat)pompoen

–  Bloem

–  Nootmuskaat

–  Frituurvet

Schil de pompoen met een dunschiller. Snij de pompoen dan doormidden en verwijder het zaad en de zaadlijsten. Snij een paar keer overdwars, zodat je stukken pompoen hebt van ongeveer 4 tot 5 centimeter breed. Snij die repen dan weer overdwars in stukjes van ongeveer een centimeter breed, zodat je ongeveer friet-formaat overhoudt. Is het vruchtvlees nog erg vochtig, laat dan even drogen met wat keukenpapier. Rasp een beetje nootmuskaat over de gezeefde bloem en meng goed door elkaar. Rol de patatten door dit mengsel, schudt het overtollig bloem eraf, om ze dan te frituren zoals je met normale friet zou doen.

Tip: het is absoluut niet erg als je teveel pompoen hebt, want het laat zich prima invriezen. Doe de schoongemaakte en op formaat gesneden pompoen in diepvriesbakjes, hop de vriezer in en klaar. Scheelt zeker een hoop gedoe als je een groot diner aan het maken bent 😉
Tip II: Kies altijd een droge soort pompoen. Te nat vruchtvlees maakt lang niet zulke mooie frieten als droge pompoen!

Samhain wierook:

–  1 deel benzoë

– 1/2 deel kaneel

–  1/4 deel piment

–  1/4 deel nootmuskaat

–  1/4 deel sinaasappelschil

–  1/4 deel gedroogde appel

–  1/8 deel steranijs

537858_10151178351157477_1626607685_n[1]

FOTO-IDEEËN:

1385519_555284044542269_400243841_n

1379750_396783960451432_1574030870_n

1381472_553561248047882_1273525740_n

1385557_351477328331718_2093780454_n

1378414_546054955465178_309459950_n

1379913_213566655480885_1141804432_n

1374344_412868858814518_430218857_n

1375850_214066092097608_2112680581_n

1233524_586444714748553_1699934225_n

601601_610474598995804_440714277_n

samhain

Op (http://www.pookapages.com/MagazinePage.htm) kun je een Engelse versie van Samhain verhaaltjes, weetjes en activiteiten tips downloaden……speciaal voor kinderen en hun ouders. Als de Samhain-link er nog niet is….af en toe zelf even kijken wanneer hij er wel is ;-).