Lughnasadh / Lammas (1 Augustus)

Lammas / Lughnasadh (1 Augustus) :


Lammas / Lughnasadh:(www.heksenshop.nl)
Lammas (1 aug.) wordt ook wel Lughnasadh genoemd. Het is het feest van de eerste oogst en wordt ook wel het feest van de zelfopoffering van de god genoemd.

Kruiden: Calendula/Goudsbloem, eucalyptus, graan, rijst,
saffraan, zonnebloem.
Altaarversieringen: Graan poppetjes,
noten, fruit.
Wierook: Benzoë, olibanum en sandelhout
Edelstenen: Carneool, citrien, periodoot, rozenkwarts.
Godinnen & Goden: Vader goden, oogst godinnen,
oogstgoden, Eriu, Lugh, moeder godinnen, zonnegoden.
Kaarsen: Geel, goud, groen, oranje, rood.
Voedsel & drank: Luzerne thee, maïs, noten, fruit,
brood, honing, appelcider, appels, rijst.
Activiteiten:
Maken van graanpoppetjes, planten verzorgen, oogsten van fruit en
natuurwandeling maken.

Recepten…met kersen
(deze zouden een helende werking hebben en liefde aantrekken)!

Kersen en rozemarijn jam

Ingredienten:
1,3 kg kersen
700 g suiker
sap van 1 citroen
4-6 takjes rozemarijn

Extra: 4 lege jampotten

Bereiding:
Was de kersen en verwijder de steeltjes en pitten (doe dat boven een schaal, om vrijkomend sap op te vangen). Gooi de pitten niet weg, maar spoel ze af met koud water en verpak ze in een stukje doek. Meng de kersen met het opgevangen sap, het citroensap en de suiker en dek de schaal af met vershoudfolie. Laat de kersen 2 uur marineren. Schep de kersen dan voorzichtig om en doe ze in een pan met dikke bodem. Leg het zakje kersenpitten erin, breng aan de kook en laat 15 min zachtjes koken. Schep het schuim eraf.

Laat de kersen uitlekken in een zeef die in een kom hangt.
Breng het opgevangen vocht opnieuw aan de kook, laat het 15 min inkoken en schep
eventueel schuim eraf. Doe de kersen terug in de pan en kook ze nog 5 min mee.
Verwijder het pittenzakje.
Dompel de potten in kokend water en laat ze uitlekken op een schone theedoek. Leg in elke pot een takje rozemarijn, schep de kokendhete kersenmassa erop en sluit de potten direct af. Laat de jam afkoelen.

TIP
Zet om te controleren of de jam de juiste dikte heeft een schoteltje in de koelkast. Laat hierop als de jam klaar lijkt, een dikke druppel van de hete kersenmassa vallen. Als deze meteen stolt, is de jam goed. Zo niet, kook de jam dan nog wat verder in.

Scandinavische kersensoep

Ingrediënten:
1 kg kersen sap van 1 citroen
1 vanillestokje
200 g fijne kristalsuiker
300 ml slagroom
2 el poedersuiker
1 zakje vanillesuiker
1 el maïzena of aardappelzetmeel

Bereiding:
Zet een schaal, de gardes van een handmixer en de slagroom in de diepvries. Was en ontpit de kersen. Schenk het citroensap met 150 ml water in een pan met dikke bodem. Splits het
vanillestokje, schraap het merg eruit en roer het met de suiker door het citroensap. Leg ook de halve vanillestokjes in de pan, breng het vocht aan de kook en laat het 5 min zachtjes koken.

Schep de kersen door de vanillesiroop in de pan en laat nog eens 5 min zacht koken. Meng een lepel van het stoofvocht in de pan met de maïzena. Roer het maïzenapapje – zonder klontjes – door de kersen en laat opnieuw 5 min koken. Laat de kersensoep dan in de pan
afkoelen.
Klop vlak voor serveren de slagroom stijf met een mixer, voeg daarbij beetje bij beetje de poeder- en vanillesuiker toe. Serveer de kersensoep in de ijskoude schaal en schep er royaal slagroom op.

Mabon

Een Lammas verhaal:

( http://www.beleven.org/verhaal/lugh_de_meester_in_alle_kunsten)

Lugh, de meester in alle kunsten

Een Keltische mythe over Lugh, Tara en het volk van de godin Danu

Op een dag werd er een grote bijeenkomst gehouden in Tara, waar de Tuatha Dé Danann – het volk van de godin Danu – samenkwam. Koning Nuada vierde zijn terugkeer op de troon met een feest. Toen het feest op zijn hoogtepunt was, kwam er een vreemdeling,
gekleed als koning, bij de paleispoort aan. De poortwachter vroeg hem zijn naam en zijn missie.

“Ik ben Lugh,” antwoordde de vreemdeling. “Ik ben de kleinzoon van Diancecht via Cian, mijn vader, en de kleinzoon van Balor via Ethniu, mijn moeder.”

“Ja, ja,” zei de poortwachter ongeduldig, “maar ik vroeg niet naar je afstamming. Wat is je beroep? Want niemand komt hier binnen tenzij hij een meester is in een of andere kunst.”

“Ik ben een timmerman,” zei Lugh.

“We hebben geen behoefte aan een timmerman. We hebben al een hele goede; zijn naam is Luchtainé,” zei de poortwachter.

“Ik ben een goede smid,” zei Lugh.

“Wij willen geen smid. We hebben een hele goede; zijn naam is Goibniu,” zei de poortwachter.

“Ik ben een professioneel krijger,” zei Lugh.

“Daar hebben we geen behoefte aan. Ogma is onze kampioen,” zei de poortwachter.

“Ik ben een harpspeler,” zei Lugh.

“We hebben al een buitengewoon goede harpspeler,” zei de poortwachter.

“Ik ben een krijger die zich onderscheid door behendigheid. Meer dan alleen door kracht,” zei Lugh.

“Zo’n man hebben we al,” zei de poortwachter.

“Ik ben dichter en verhalenverteller,” zei Lugh.

“Daar hebben we geen behoefte aan,” zei de poortwachter. “We hebben een zeer bekwame dichter en verhalenverteller.”

“Ik ben een tovenaar,” zei Lugh.

“Wij willen er geen. We hebben verschillende tovenaars en druïden,” zei de poortwachter.

“Ik ben een arts,” zei Lugh.

“Diancecht is onze arts,” zei de poortwachter.

“Ik ben hof dienaar,” zei Lugh.

“Daar hebben we er al negen van,” zei de poortwachter.

“Ik ben een brons werker,” zei Lugh.

“We hebben geen behoefte aan jou. We hebben al een brons werker. Zijn naam is Credné,” zei de poortwachter.

“Vraag dan aan de koning,” zei Lugh, “of hij al iemand heeft die meester is in al deze kunsten tegelijkertijd, want als dat zo is, dan is het voor mij niet nodig om naar Tara te komen.”

De poortwachter ging naar binnen en vertelde de koning dat er een man voor de deur stond die zichzelf Lugh Ioldanach noemde – wat ‘meester in alle kunsten’ betekent – en dat hij beweerde alles te weten. De koning stuurde zijn beste schaker om tegen de vreemdeling te spelen. Lugh won, omdat hij een nieuwe zet uitvond: ‘Lughs omsingeling’. Toen nodigde de koning hem uit. Lugh kwam binnen en nam plaats op de stoel die de ‘wijze stoel’ genoemd werd, speciaal bestemd voor de meest ontwikkelde man.

De kampioen, Ogma, toonde zijn kracht door een steen te verplaatsen waar normaal gesproken vier spannen met ossen voor nodig zouden zijn om er beweging in te krijgen. De steen, zo groot als het was, was slechts een afgebroken stuk van een nog grotere steen. Lugh nam hem in zijn handen en plaatste hem op zijn plek terug. Toen vroeg de koning hem op de harp te spelen.

Lugh speelde een ‘slaapliedje’ en de koning viel met het hele hof in slaap en ze
werden pas een dag later op hetzelfde tijdstip weer wakker. Vervolgend speelde
Lugh een ontroerende melodie en allen huilden. En toen speelde hij een maat
waarvan iedereen uitzinnig vrolijk werd.

Toen de koning al deze talenten zag, realiseerde hij zich dat iemand die zo begaafd was van groot belang kon zijn voor zijn volk. Dus ging hij met de anderen in overleg en liet de troon
voor dertien dagen aan Lugh. En Lugh werd de oorlogsleider voor de Tuatha Dé Dannan.

* * * EINDE * * *

Circle Round

Tips uit boeken:

# Activiteiten tips uit het boek “Circle Round” zijn:

– Kaarsen maken in sinaasappels .
– Spiraal koekjes bakken.

– maak brooddeeg klei voor kinderen om mee te spelen en erna broodjes van te bakken.

– laat kinderen “hoop-kaartjes” maken door ze ta laten nadenken over wat ze letterlijk of symbolisch  willen oogsten. En help hun die gedachten op een kaartje weer te geven door middel van een tekening, schrijven of knutselen. Ze kunnen ook bijvoorbeeld een collage maken van uitgeknipte plaatjes uit tijdschriften.  Allen wensen worden in een mand samen gevoegd en gehusseld en elk kind mag er een kaartje uitnemen. Het getrokken kaartje zal een symbool zijn voor geluk en zegeningen van de oogst. En door deze kaartjes aan anderen te hebben gegeven vragen we de Godin om de wensen te helpen uit komen.

Zomeroogst

In het boek Zomeroogst (van Diana Monson) staan de volgende activiteiten: 

– Maak een korenmoeder

– kruiden verzamelen

– kruidenboeketjes maken (van bijvoorbeeld: Salie, duizendblad, munt, kamille, sint-janskruid, tijm, lavas, absintalsem, koningskaars, valkruid ( Arnica), goudsbloem (calendula) of papavers. Het middelpunt van het boeket is de Koningskaars. De andere planten worden eromheen gerangschikt en de stelen met raffia of stevig garen bij elkaar gebonden. Omwikkel het boeket met 1 of meerdere gekleurde linten (met eventueel een strik). Een korte periode kan het boeket in een vaas op de seizoenstafel staan, maar erna moet hij ondersteboven opgehangen worden om te drogen. Wanneer het jaar erop weer nieuwe boeketjes worden gemaakt, dient men de oude gedroogde boeketjes op te branden (in de vuurkorf ofzo).

– maak een bloemenkrans van veldbloemen

– maak weegbree olie (werkt uitwendig bij jeuk en verzacht insectenbeten)

– bak brood

– speel herkenningsspelletjes met groenten en fruit. (geblinddoekt proeven, vormen, reuk , benoemen, bespreken etc). En later samen bereiden in een salade of koken.

– maak een oogstkrans  (zoals een kerstkrans, om op te hangen) van wilgentakken of stro en deze versieren met aren, natuurlijke materialen van het moment zoals rozenbottels, gedroogde vlierbloesem en -bessen, kruiden, bloemen of noten. Ook eventueel appels (symbool voor wederkerend leven).

– Maak een oogstkroon (lijkt op een palmpaasstok).

– maak een oogstdankboeketje  (3 aren en een groen takje samenbinden met een kleurige strik). Ook leuk om weg te geven aan gasten op het oogstdankfeest.

DSC08010

In het boek De acht jaarfeesten (van Joke & Ko Lankester) staan de volgende activiteiten:

Het Oogstfeest:

Tussen Midzomer en de herfst equinox werd door alle Indo-Europese stammen een Oogstfeest gevierd. Door moderne heidenen wordt dit vaak als een Keltisch feest beschouwd.

– Zelf maken van graanpoppetjes

– Oogstkrans voor op het hoofd

–  Oogstbrood (met gewelde tutti frutti) bakken in de vorm van een man ( de oogst God).

–         Lavendelkoekjes bakken

–         Vruchtensalade maken

–         Courgette taart maken

–         Mede maken

–         Perzikwijn/pruimenwijn/abrikozenwijn maken

–         Witbier maken

–         Sangria maken

–         Vruchtensiroop maken

–         Lammas wierook zelf maken

–         Versier de ruimte met graanhalmen. Of maak de cirkel van graan(halmen). Gebruik bloemen en vruchten van het moment om neer te zetten of neer te leggen. Als je een kruidwis (kruidenboeket) hebt gemaakt kun je die op je altaar leggen.

DSC08008

# Activiteiten uit het boekje “ The Simple Sabbat ” (van M.Flora Peterson):

–         Kijk naar de zonsopkomst en zonsondergang

–         Maak thee van kruiden uit je tuin (rozemarijn is goed).

–         Maak korenpopjes

–         Eer de leraren in je leven (schoolleraren, maar ook je ouders, grootouders etc.)

–         Oogst groenten en kruiden

–         Ga bessen plukken

–         Maak kruiden -smugde- bundels

–         Maak offer steentjes

–         Maak brood

–         Zegen en doneer eten aan bijvoorbeeld de voedselbank.

–         Maak een kampvuur (denk aan de emmer water voor te blussen) en verbrand hierin de oude gras- of korenpopjes.

–         Ga sterrenkijken

–         Ga meehelpen in een “gaarkeuken” in de buurt.

–         Ga wandelen en vertel over de veranderingen die het seizoen met zich meebrengt.

–         Maak trommels van oude blikken of dozen.

–         Kom bij elkaar en maak een drum-cirkel met je vrienden.

DSC08009

# Activiteiten tips uit het boek “leven met het jaar” zijn:

–         Maak windmolentjes.

–         Maak graspopjes.

–         Bosbessenkoekjes maken.

–         (gestoofde) Peren egeltjes maken met amandel stekeltjes.

–         Maak een graspaardje.

–         Maak ijsthee

–         Maak bessenijs

IMG_5006

Tips uit het boek: wicca handboek (van Scott Cunningham)

– leg op het altaar bundeltjes tarwe, gerst of haver, vruchten en brood, dat je kunt bakken of snijden in de vrom van de zon of een man die de God verbeeldt.

– graanpopjes als symbool voor de Godin passen ook op het altaar.

– het is heel passend om de zaden of pitten van de vruchten die je tijdens het ritueel hebt gegeten te planten.

– maak graanpopjes

– ga weven

– bezoek velden, boomgaarden, meren en bronnen.

– voedsel: brood, alle soorten bessen, eikels (geloogd om ze te ontgiften), wilde appels, granen en alles wat uit de streek komt en rijp is.

– bak een cake

– drink cider

Step into the circle 1

In een Pagan kinderboekje (- Step into the circle, a first book of paganism – van Rowena Wishom) vond ik het volgende…..

–         1 Augustus is het Lughnasadh (gezegd als : Loo-na-sa) en de graanoogst. De dagen worden korter en de groenten, gewassen en fruit worden rijp. We maken speciaal brood voor dit feest. We beginnen te oogsten wat we eerder hebben gezaaid, zowel in de tuin als in ons leven. Net zoals we nu nieuwe schoolspullen gaan kopen voor het nieuwe schooljaar, beginnen we ons ook al, ons voor te bereiden op de wat ingetogenere feestdagen die in de komende winter komen.

heksenfeesten en rituelen

Uit het boek: Heksenfeesten en -rituelen (thea):

In Augustus eren we de natuur en het leven. We beginnen de oogst van het jaar binnen te halen – de vruchten van ons werk en ook onze geestelijke inspanningen.

– maak een afspraak met jezelf om steeds een uurtje ontspanning voor jezelf vrij te maken/houden.

– zet je mooiste vakantie foto op je bureau

– doe het langzaamaan, onthaast!

– maak vaker een korte weekendtrip

– Maak hittevrij-drank: neem 1 komkommer, 1 kanteloepmeloen en 1 mango. Pers de komkommer uit en vermeng het sap met de meloen en mango in de mixer. Desgewenst nog wat mineraalwater toevoegen.

tips uit: Jaarfeesyen in het gezin : Sint Jan (Vereniging voor vrije opvoedkunst.

– stenen beschilderen

– Maak een graskrans en versier die met bloemen

– graspopjes maken

– graspaard maken

– stokken snijden en versieren en later gebruiken als stok voor “stokbroodjes”. Stokbrooddeeg rol je vrijwel om de punt van de stok en houd die zo in een vuurtje, om te garen.

– maak een spijker vast aan een zakdoek met draadjes…en vorm zo een parachute

– maak een vlieger en ga vliegeren

– vouw een vliegtuigje van papier en ga ermee spelen

– maak een wilgenfluitje

– windmolentje maken

Boeken tips:

– sprookjes van de avondwind

– vele boeken van Elsa Beskow

– Niels Holgerson’s wonderbare reis

– de geheime tuin

– een midzomernachtsdroom

Sprookjes:

-Kaboutersprookjes en plantensprookjes

– Sprookjes van draken, zeemeerminnen enz.

– sprookjes van Baba-Jaga

– sneeuwwit en rozenrood

– koning Lijsterbaard

– Sterke hans

– Het klosje, de weefspoel en de naald

– de trommelslager

– de trouwe johannes

– het levenswater

DSC08021

Gevonden op: http://www.thespiritofthegoddessis.nl/Jaarfeesten/Jaarfeest_Lammas.htm

‘Lugh, god van zon en vuur

Lammas, in het uur

Van opoffering en dood

Het nieuwe leven daaruit.

We dansen, we feesten

We zegenen ons voedsel

We dekken de tafel met blad van eik

Drinken sap en eten fruit.

Demeter en Ceres zitten aan

De zon reist verder zuidwaarts

Om hier verder onder te gaan’

LAMMAS

Het Lammas/Lughnasadh feest word gehouden op 1 augustus.

Lammas staat bekend als het feest van de eerste oogst. Het is het feest van de Nazomer. Andere namen voor Lammas zijn: Lughnasadh, first Harvest, Graan feest, Ceresalia, Elembious, Feast of Cardenas, eerste Oogst.

Zoals gezegd is Lammas een oogstfeest voor de eerste oogst, om de Aarde te bedanken voor haar mildheid. Ook word het goddelijk huwelijk geëerd, evenals de Zonnegoden. Men viert en eert het huwelijk en de bevruchting tussen de Zonnegod( de Ierse Lugh) en de Godin Eriu (een oude vrouw die opnieuw jong word) en de eerste oogst.

Ook bracht men offers aan de Zonnegoden. Dit feest is het eerste van de drie oogstfeesten. Hierna volgen Mabon en Samhain. Lammas representeert het vervagende licht van de zon, en dus de dood en opoffering van Lugh.

Maar het is door deze opoffering dat we van de overvloed van de oogst kunnen genieten. Het lijkt sterk op de christelijke kruisiging. Dood en opoffering brengen nieuw leven. De cyclus is eeuwig. Lugh offert uit vrije wil zijn leven opdat de cyclus van leven, dood en wedergeboorte (zaaien, groeien en oogsten) door zou gaan. Hij ondergaat een rituele dood en wedergeboorte. Lughnasadh is een Keltische naam en betekent het treuren of herinneren van Lugh, omdat hij op deze dag zijn leven achter zich laat ten behoeve van de oogst. Lammas is een Saksische naam en betekent brood en is dus het feest van het brood.

Deze 2 namen van het feest geven al aan dat het zoel een tijd is om te vieren als om te herinneren van het heengaan van de God en van het jaar.

Volgens een Keltische legende heeft Lugh afgekondigd dat elk jaar aan het begin van het oogstseizoen een herdenkingsfeest gehouden moest worden ter ere van zijn bosmoeder, Tailtiu.

Tailtiu was de edele Dame van de Fir Bolg. Nadat haar volk door de Tuatha de Dannan was verslagen, kreeg zij toestemming een dicht bos te rooien met het doel daar graan te verbouwen. Ze stierf door uitputting tijdens deze poging.

Volgens de legende is zij begraven onder een grote heuvel die naar haar vernoemd is op de plaats waar het eerste feest van Lughnasadh werd gevierd in Ierland, de Hill of Tailte. Tijdens deze samenkomst werden spelen en competities gehouden

En werd een groot feestmaal bereidt met de eerste vruchten van de zomeroogst.

De moderne Ierse spelling Lúnasa, i8s de naam van augustus in het Ierse Gaelic. Lughnasadh, een oudere spelling, wordt meestal gebruikt als naam voor het seizoens festijn dat wordt gevierd rond de eerste augustus. In het Schots Gaelic is deze dag bekend als Lunasda of Lunasdal. Dit is de tijd die een rust na gedane arbeid markeert, een tijd om voorraad in te slaan van de weldaad die de zomerzon heeft voortgebracht. Het is een tijd om te vieren en te genieten van de uitkomst van ons dagelijks werk. Het is een tijd van analyseren, transformatie en evalueren, de voorbereidingen voor de komende donkere tijd, waarin we terugkijken op het jaar en teren op de oogst van de zomer. We staan stil bij wat we bereikt hebben en zijn dankbaar voor wat we hebben. Het is een tijd om anderen te laten delen in de overvloed en datgene te oogsten wat we eerder hebben gezaaid, zowel positief als negatief. Lughnasadh geeft ons de gelegenheid om na te denken over wat beter had gekund en wat goed is gegaan en voortgezet kan worden.

FOLKLORE

Lughnasadh werd onder andere gevierd door middel van het uitstallen van ambachten. Mensen toonden hun kunde, hun oogst van dat jaar.

Een traditioneel ritueel was het brandende wiel; een wiel werd ingesmeerd met teer en in brand gestoken, vervolgens werd het brandende wiel de heuvel afgerold. Dit kondigde het einde van de zomer aan en stond symbolisch voor de zonnegod in zijn afdaling.

Je kunt dezelfde betekenis vinden bij Het Rad van Fortuin van de Tarotkaarten. Het wiel/rad in beweging gaat zowel omhoog aan de ene kant als omlaag aan de andere kant, welke kant wij ervaren ligt aan de uitkomst van onze oogst.

HET GRAAN

Tijdens Lammas werd dus de eerste oogst binnen gehaald, waarvan de eerste graanstengels werden gebruikt om figuren van te vlechten; een graanmeid of graanpop. Van de vruchten die in het ritueel gegeten werden, werden de zaden geplant.

Er werd brood gebakken, het eerste fruit werd verzameld, er werd gedanst, gezongen en er werden spellen gedaan.

Het huis werd versierd met vruchten, men deed aan astrologie en er werden zomerse barbecues gehouden in de open lucht, welke al stammen uit de tijd van de Kelten en Romeinen.

Men geloofde dat het afsnijden van de laatste korenschoof ongeluk zou brengen, aangezien ze de Graangod vertegenwoordigd. Daarom gooiden de oogsters allemaal tegelijk hun sikkel in de richting van de laatste schoof, zodat niemand wist wie de Graangod had gedood.

Van de laatste korenschoof bakte men een brood als symbool van overvloed en men maakte er een graanpop van, als symbool van Moeder Aarde, die men versierde met rode linten van Cerridwen, de Keltische Moedergodin.

Een ander gebruik was het verbranden van de strohalm. De as werd over de akkers gestrooid, zodat de kracht van het koren over zou gaan op de volgende oogst. Meestal werd het graan van de strohalm vermengd met het nieuwe zaaigoed met hetzelfde doel.

Deze pop bleef de hele winter boven de haard hangen.

Bij de Christenen op Lammas(St-Pieter) legde men dit brood op het altaar als symbool voor de eerste vruchten. Dit brood werd dan gezegend door de priester.

LUGHNASADH CORRESPONDENTIES

KRUIDEN EN PLANTEN rijst, graan, ginseng, eucalyptus, saffraan,acacia, maïs,bosbes, zonnebloem, aloë, eikenblad, mirte, tarwe, heidebloem, wierookhars, lavendel

ALTAARVERSIERINGEN graan poppetjes, noten, geplukt Fruit

WIEROOK heide, calendula, benzoë, sandelhout,aloë

EDELSTENEN citrien, peridoot, olivijn, rozenkwarts, chrysoliet, aventurijn, sardonyx , tijgeroog,amber

GODEN alle vadergoden, alle oogstgoden, Athtar (klein Azië) ,Bes(Egyptisch), Bran (Welsh), Dagon (Klein Azië), Ebisu (Japans), Ghanan (Maya), Howtu (Chinees), Liber (Romeins), Lono (Polynesisch), Liew (Welsh), Lugh (Iers), Neper (Egyptisch), Odin (Noors), Xochipilli (Azteeks)

GODINNEN alle moedergodinnen, alle oogstgodinnen, Aine (Iers), Ashnan (Mesopotamisch), Cabria (Klein Azië), Ceres (Romeins), Chicomecoatl (Azteeks), Damia (Grieks), Demeter (Grieks), Freya (Noors), Habondia (Keltisch), Ishtar (Babylonisch), Mama Alpa (Inca), Morgay (Engels), Persephone (Grieks),
Qocha Mana (Hopi), Robigo (Romeins), Selu (Cherokee), Taillte (Iers), Tailtiu (Welsh/Schots), Tea (Iers), Tuaret (Egyptisch), Zaramama (Peruaans)

KLEUREN alle pastelkleuren, groen, goud, donker geel, rood, oranje, licht bruin, wit,

ETEN EN DRINKEN maïs, noten, zelf geoogst fruit, brood, honing, appelcider, appels, rijst, bessen, vlees, vlierbessenwijn, bier, kruidenthee, sla, pruimen

DIEREN geit, haan, kalf

GEUREN eucalyptus, lavendel, kaneel, cederhout, rozemarijn.

lammas2[1]

WAT KUN JE ALLEMAAL DOEN MET LUGHNASADH

– graanpoppetjes maken

– extra verzorgen van plantjes

– oogsten van fruit

– natuurwandeling maken

– dingen eten op basis van brooddeeg

– cirkel maken met graanhalmen

– bloemblaadjes verzamelen en planten

– brood bakken eventueel in de vorm van een man

– dansen

– zingen

– zegenen van voedsel

– offer slechte gewoontes of dingen die je niet meer wilt in je leven door symbolen

– in het vuur te gooien

– eet maïs of popcorn

– deel je oogst met anderen, dit kan op meerdere manieren:een gift,een helpende hand, een luisterend oor

– probeer de viering buiten te doen, dit is een perfect feest om in de buitenlucht te vieren

– versier je altaar of cirkel met graanhalmen

– maak van de kruiden die bij Lammas horen een boeket en wijd dit met gewijd water.

RITE VOOR LAMMAS/LUGHNASADH

De Herfst is nu begonnen,

Verwachtingen over de oogst worden nu verzonnen.

Nu is de eerste oogst van het graan,

Rituelen voor de Zonnegod mogen hun wegen nu gaan.

EEN MOOIE CHANT VOOR BIJ DEZE VIERING

“Lugh Lamfada, sage of skill

Sun and harvest , Speer of will,

Lugh Lamfada with your might,

Bring us blessings bright”.

RITE VOOR LAMMAS/LUGHNASADH

Zegen een zelfgebakken brood en leg het in het midden van de cirkel.

Pak een korenaar en zeg de volgende woorden:

“Zie hier, de eerste oogst van het graan, en het bakken van het eerste brood.

Het is het brood van het leven, het is het zaad van het leven.

Laat ons dankbaar zijn, voor het begin van de oogst,

En laat ons bidden voor voedsel voor allen”.

Breek het brood in stukken, neem de korenaar in je ene hand en een stuk brood in de andere hand en mediteer over het proces dat het één het andere wordt.

Als je klaar bent, eet je het brood op.

Bewaar een stukje dat je buiten verkruimelt als offer voor de aarde.

imagesCA44WV54

Recepten:

VLEESPASTEI

Ingrediënten:

350 gram biefstuk in dunne reepjes

100 gram aardappelen in blokjes

1 gesnipperde ui

beetje zout

zwarte peper uit de molen

350 gram kruimeldeeg

Hoe maak je het klaar:

– Meng de biefstuk, de aardappelen en de ui goed door elkaar.

– Flink kruiden met zout en peper en alles samen malen.

– Het deeg in 4 delen verdelen en uitrollen in cirkels van zo’n 20 cm.

– Verdeel het vleesmengsel over de deeglappen en vouw die erover dubbel.

– Knijp de randen van de cirkels samen met je vingers, zodat ze goed dicht zitten.

– Bak ze in een oven van 220 graden een kwartiertje om bruin te laten worden.

– Daarna zet je de oven op 170 graden voor 1 uur.

– Worden je pasteien te bruin, dek ze dan af met aluminium folie.

– Er zijn allerlei variaties te maken, zoals met blauwe schimmel kaas, prei, pijnboompitten, champignons, broccoli, maïs,wortel etc.

FRUITSALADE

Ingrediënten:

Halve limoen

Vruchtensuiker

Geitenyoghurt of schapenyoghurt

Dikke vloeibare honing

Pijnappelpitten

Allerlei soorten fruit, mango’s, appels, kersen, perziken etc etc

Hoe maak je het klaar:

– Snij een aantal vers gewassen vruchten in stukjes of schijfjes.

– Voeg het sap van een halve limoen toe en meng alles in een kom.

– Besprenkel het een beetje met dextrose (vruchtensuiker) en zet het tenminste een uur , liever 2 uur in de koelkast.

– De vruchtensuiker zal een gedeelte van het sap uit het fruit trekken.

– Roer zoveel yoghurt door de fruit salade als je zelf lekker vind.

– Druppel er wat dikke, vloeibare honing op en bestrooi met een handje pijnappelpitten.

Heel lekker!

MELKBROOD

Ingrediënten:

15 gram verse gist

1 ¼ dl. lauwe melk met 1 theelepel kristalsuiker opgelost

225 gram bloem

1 theelepel zout

25 gram margarine

Hoe maak je het klaar:

– Strooi de gist op de melk en laat staan tot het schuimt.

– Meng bloem en zout door elkaar en kneed de margarine erdoor.

– Voeg de gistvloeistof toe en meng het tot een zacht deeg.

– Kneed dit zorgvuldig op een met bloem bestoven aanrecht tot het glad en soepel is.

– Doe het in een kom, dek die af met een licht vochtige doek en laat het op een warme plaats (ongeveer 23 graden) staan tot het deeg in omvang is verdubbeld.

– Kneed het dan nogmaals en laat het nogmaals rijzen.

– Daarna kun je het in broodjes verdelen of vlechten of wat je maar wilt.

– Bestrijk de bovenkant met geklopt ei of melk en bak het brood in de oven op 220 graden ongeveer 15 tot 20 minuten, afhankelijk van de dikte van je brood.

MAISBROOD

Ingrediënten:

1 kopje gemalen maïs

1 kopje meel

4 eetlepels suiker

1 eetlepel bakpoeder

beetje zout

1 ei

1 kopje melk

20 gram boter

een cakeblik

Hoe maak je het klaar:

– Verwarm de oven voor op 190 graden.

– Meng de gemalen maïs, het meel en de suiker.

– Roer het ei los en doe het bij het mengsel.

– Voeg de melk en de boter (gesmolten) toe.

– Maak van alles een geheel en verdeel het gelijkmatig in het (ingevette) cakeblik.

– Zet het daarna 25 minuten in de oven, laat het daarna afkoelen.

AARDBEIENBROOD

Ingrediënten:

3 kopjes bloem

1 theelepel zout

1 theelepel bakpoeder

1 eetlepel kaneel

1 ½ kopje suiker

3 eieren

1 ¼ kopje plantaardige olie

1 ¼ kopje gesneden noten

verse aardbeien, gesneden

Hoe maak je het klaar:

Doe in een kom: zout, bloem, bakpoeder, kaneel en suiker.

Mix deze ingrediënten goed.

Sla daarna de geklopte eieren en olie er doorheen.

Doe dit tot alles goed verdeeld is.

Voeg de gesneden aardbeien toe en de noten.

Doe dit mengsel in een bakvorm die met boter is ingevet.

Bak op 175 graden ongeveer 1 uur en een kwartier.

Steek er een mes in en als deze er schoon uit komt is het gaar.

Laat het 10 minuten staan en wikkel het dan in folie en laat het een nacht staan.

Erg lekker!

Op http://www.thespiritofthegoddessis.nl/sites/recepten.htm vond ik enkele recepten:

CORNISH PASTRY
(Lammas)

350 gr. biefstuk in dunne reepjes gesneden
100 gr.aardappel in blokjes
1 gesnipperde ui
een snuifje zout
zwarte peper

350 gr. kruimeldeeg

Meng biefstuk, aardappel en ui goed door elkaar.

Flink kruiden met zout en peper en alles samen malen. Het deeg in vieren
verdelen, en het uitrollen in cirkels van zo’n 20 cm.
Verdeel het vleesmengsel over de deeglappen en vouw die erover, dubbel.
Knijp de randen van de cirkels samen met je vingers, zodat ze goed dicht zitten.
Een kwartier bakken in een oven van 220 om bruin te worden. daarna zet je de over op
170 graden voor 1 uur.
Worden ze pasteien te bruin, dek ze dan af met aluminiumfolie.

Je kunt allerlei variaties maken: de aardappel vervangen door wortel of pompoen, de biefstuk door lamsvlees.

Een vegetarische versie met aardappel, ui, wordtel, broccoli, maïs en grof geraspte kaas is ook heel lekker.
Deze pastei hoeft maar 3 kwartier in de oven.
Of probeer eens blauwe kaas, prei, pijnboompitten of gemengde paddenstoelen en chilipoeder.

ROZENBLAADJESWIJN (Lughnasadh)

Ingrediënten:
4~5 rozen, biologisch~organisch gekweekt
1 grote karaf rode wijn.
Trek de blaadjes van het rozenhartje, spoel voorzichtig af in een vergiet en leg ze onderin een lege glazen karaf.

Let er vooral op dat de rozen organisch gekweekt zijn, zónder toepassing van pesticiden.
Schenk wijn van eigen keuze over de rozenblaadjes en serveer.

LIEFDESSALADE( Lammas)

Fruitige salade (een wellustige salade vol heerlijke, zinnenstrelende vruchten)

Nodig:
een selectie van je lievelingsfruit
(bananen, appels, mango’s, kersen, perziken, verse vijgen etc .etc.)
een halve limoen
dextrose (vruchtensuiker)
geiten- of schapenyoghurt

dikke vloeibare honing
pijnappelpitten

Snij een aantal vers gewassen vruchten in stukjes of schijfjes.
Voeg het sap van een halve limoen toe en meng alles in een kom.
Besprenkel lichtjes met dextrose (vruchtensuiker) en zet ten minste een uur, bij voorkeur twee uur, in de koelkast.
De dextrose zal een deel van het sap uit het fruit trekken.

Roer zoveel yoghurt door de fruitsalade als je wilt, druppel er wat dikke, vloeibare honing over en bestrooi met een handvol pijnappelpitten. Doe je tegoed aan deze heerlijkheid.

MEDE

Ingrediënten:
4 kg zachte honing,
halve theelepel gemalen nootmuskaat,
halve theelepel gemalen kruidnagel,
stukje geschilde gemberwortel,
1 pijpje kaneel,
10 liter water,
1 zakje thee(looizuur)
1 theelepel citroenzuur,
1 theelepel wijnsteenzuur,
champagnegist

Hulpmiddelen:

gistingsflessen met waterslot,
flessen en kurken om te bottelen.

Hoe maak je het klaar:
4 kg honing in 4 liter water roerend aan de kook gebracht.
Kruiden in linnen zakje mee laten trekken.
2 uur zachtjes koken.
Afkoelen tot 27 graden Celsius.
Aanvullen met afgekoeld gekookt water.
Overbrengen in gistingsfles met zakje kruiden.
Gist toevoegen.
Er volgt een rustige gisting en de mede wordt na de gisting helder door de gistingsfles in een koude,
niet verwarmde ruimte te plaatsen.
Na bottelen, rijping gedurende 2 jaar maar proef elke 6 maanden om de rijping te volgen.

Gevonden op: http://www.circewicca.nl/

Lammas (2 augustus) grijpt terug op de graanoogst, die rond deze tijd in heel Europa op ceremoniële wijze werd binnengehaald. De Kelten noemden dit feest Lughnasa. In het Angelsaksische Rijk werd het als Lammas aangeduid.

Lammas

Tijd: 2 augustus
Andere namen: Oogstfeest, Lughnasa

Tussen Midzomer en de Herfstequinox werd door alle Indo-Europese stammen een Oogstfeest gevierd. Door moderne heidenen wordt dit vaak als een Keltisch feest beschouwd, Lammas of Lughnasa genoemd en gevierd op 1 augustus, maar ook de Germanen, Slaven en Scandinavische volkeren vierden in die periode een vergelijkbaar feest.

De graanoogst was vanouds een opeenvolging van religieuze handelingen. De hiermee verbonden rituelen en feesten waren van het hoogste belang voor de gemeenschap. Moeder Aarde en de Vegetatiegod vormen in de religie van de Steentijd een polariteit waaruit al het leven voortkomt. De God bevrucht Moeder Aarde en de daaruit voortkomende vegetatie is hun kind, een jongere uitvoering van de God. Tijdens de oogst sterft de God, maar hij wordt herboren in het zaad waarmee de aarde het volgend jaar opnieuw wordt bevrucht. Bij de oogst is het de mens die de dood van de God veroorzaakt. Daarom moeten bepaalde handelingen verricht worden om niet voor deze overmoed gestraft te worden en ervoor te zorgen dat de levenskracht van de vegetatie niet verdwijnt, maar wordt bewaard en overgedragen op de nieuwe vegetatie van het komend jaar. Deze handelingen vormen de essentie van het Oogstfeest.

Het oogstfeest is niet alleen een eerbetoon aan de Godin en de God. Rituele handelingen dienden ook om de levenskracht op te wekken die vooral met het graan werd verbonden. De Romeinen noemden die kracht numen, de Germanen spraken van Macht of Kracht. In elke graankorrel is deze kracht te vinden, maar vooral rond de laatste halmen die geoogst werden of de laatste schoven die op het veld bleven staan, bestonden gebruiken om deze kracht te activeren. Vaak kreeg de laatste schoof een naam en moesten er bepaalde handelingen mee verricht worden. Soms werd de laatste schoof verbrand en werd de as voordat men in het vroege voorjaar weer ging zaaien, over de akkers gestrooid. Meestal werd een deel van de laatste graankorrels door het nieuwe zaaigoed verwerkt om de levenskracht van de oude oogst op de nieuwe vegetatie over te brengen.

In de vroege Middeleeuwen werden heidense oogstgebruiken waar mogelijk verboden of gekerstend. De Maagd Maria nam de plaats van de Romeinse Graangodin in. Wat niet op Maria betrokken kon worden, werd toegeschreven aan demonen, die met de Duivel in verbinding zouden staan. Het werd als een doodzonde gezien om heidense oogstgebruiken in ere te houden. De graandemon werd een wezen om bang voor te zijn, een boeman waarvoor de kinderen gewaarschuwd werden. Toch lieten de Graangod en de Graangodin zich niet zonder meer verdrijven. In oogstgebruiken die vanaf de Middeleeuwen zijn opgetekend werd het laatste graan vaak de Oude Vrouw, Arenmoeder of Korenmoeder genoemd, soms ook de Korenmaagd. Ook de Graangod bleef in oogstgebruiken een rol spelen, vermomd als de Oude Man, de Roggeman, de Tarweman, de Oogstman en dergelijke benamingen.

In de Middeleeuwen leefden de heidense Goden niet meer zo onder het gewone volk en hun namen was men vrijwel vergeten, maar de levenskracht die in elke graankorrel en in elke splinter van elke boom huist, die kracht was nog springlevend. Het onderkennen van deze levenskracht is ouder dan het vereren van persoonlijke Goden en zit dieper geworteld. Daarom liet men onder invloed van het Christendom het geloof in de Oude Goden vrij gemakkelijk los, maar bleven de gebruiken rond het activeren van de levenskracht bestaan zolang de oogstgebruiken in ere gehouden werden. De steeds verder gaande mechanisatie van het landbouwbedrijf maakte vele handelingen onmogelijk of minstens overbodig. De secularisatie van de samenleving, waarin geen plaats meer was voor rituelen en magische gebruiken, gaf in veel gevallen de nekslag aan een jaarfeest dat vele duizenden jaren had bestaan.

In plaats van de graanoogst kan ook een andere oogst centraal staan in het Oogstfeest. Het gaat erom welke gewassen het belangrijkste middel van bestaan vormen. In Ierland was vanaf de 18e eeuw de aardappeloogst belangrijker dan de graanoogst. De hooioogst, die in onze streken meestal in de maand juli plaatsvindt, was vanouds omgeven met gebruiken, analoog aan die van de graanoogst. Voor vlasoogst, hopoogst en andere oogsten bestonden soortgelijke gebruiken op plaatsen waar deze oogst belangrijk was als middel van bestaan.

Het traditionele Oogstfeest is een samenhangend geheel van handelingen, dat de vruchtbaarheid van de oude oogst op de nieuwe vegetatie moet overbrengen. Vaak nam de oogst enkele dagen of weken in beslag en dan waren er rituele handelingen gedurende de gehele periode, met name aan het begin en het eind van de oogst. Het feest na het binnenhalen van de oogst vormde de afsluiting en het hoogtepunt van dit meerdaagse jaarfeest. Over het algemeen was er een vaste dag om met een bepaalde oogst te beginnen. Zo begon men in Nederland en de omringende landen de roggeoogst meestal op Sint Jacob (25 juli), soms op Sint Margriet (20 juli) of Sint Anna (26 juli). Hiervan werd alleen afgeweken als extreme weersomstandigheden daartoe noodzaakten. Gewoonlijk werd een eerste Oogstfeest -het begin van de oogst- op Sint Jacob zelf gevierd, soms op de zondag erna, die in Vlaanderen en Zuid-Nederland daarom soms Maaierszondag werd genoemd. Het Maaierszondagsfeest in Sevenum (Limburg) trok in 1952 nog 30.000 bezoekers. Het voltooien van de oogst bepaalde wanneer het Oogstfeest werd afgesloten. Het feest voor Maria Hemelvaart heeft veel oogstgebruiken naar zich toe getrokken, zoals in Engeland het Lammasfeest dat heeft gedaan.

Vieren van het Lammasfeest

Je hoeft geen landbouwer te zijn om een Oogstfeest te vieren. De zomerse overdaad aan granen, vruchten en andere gewassen is geen vanzelfsprekendheid, maar een onderdeel van de kringloop van het leven. In het Lammasritueel kun je je dank voor die overvloed uitdrukken. Als je met Imbolc graan hebt gezaaid kun je dat gebruiken in je ritueel.

Je kunt de oogst ook op jezelf betrekken en in het ritueel tot uitdrukking brengen wat je ervoor over hebt om iets te bereiken. Stel dat je net een opleiding aan de kunstacademie hebt voltooid en graag als beeldhouwer aan de slag wilt. Je kunt dan een door jou gemaakt beeldje in de Cirkel zetten en hier driemaal overheen springen terwijl je een wens of magische spreuk uitspreekt. Het werken als beeldhouwer is de oogst die, naar je hoopt, op het voltooien van de opleiding zal volgen. De handelingen die je verricht tijdens het ritueel activeren de kracht die je tijdens je opleiding hebt opgebouwd, een kracht die je bij het werken als beeldhouwer kunt gebruiken. Het gaat bij het Lammasfeest niet om het beginnen aan iets nieuws, maar om het plukken van de vruchten van iets dat je al eerder begonnen bent. Als je na het voltooien van de kunstacademie toch maar besluit rechten te gaan studeren kan het Lammasritueel je daarbij niet van nut zijn.

We wensen je een fijne Lammasviering waarin je oogst wat je gezaaid hebt.

Gevonden op: http://www.femtopia.nl/jaar/lammas/index.htm

Feest voor de graanoogst: oogst en bevruchting van de aarde.

Als het leven van de aarde rijpt en de takken onder het gewicht van de eerste vruchten buigen – dan is het Lammas.

OORSPRONG:

Lammas is de eerste nacht van de maand van het rijpen en één van de 4 jaargetijden feesten uit de oude kalender. Het staat in het jaarwiel tegenover Imbolc.

Lammas is één van de oudste feesten en viert de wedergeboorte en de regeneratie. Vrouwen en mannen vieren de Godin als bron van het leven en offeren haar het eerste graan en de eerste vruchten. Het feest hooudt verband met de beweging van de ziel tussen de werelden.

Het is ook de tijd van de verwachting en vervulling, zwaar werk over lange tijd heeft veel dingen in ons laten rijpen – nu kunnen we oogsten en kijken wat het heeft opgeleverd.

Viering:

De mooiste vruchten in een grote salade
Een hele mooie gewoonte is het dat iedereen de mooiste vrucht meebrengt na het feest. Van deze vruchten wordt een salade gemaakt en gezoet met honing – het symbool voor de zoete kant van het leven.

In Hongarije worden openbare tafels neergezet op kruispunten met nieuwe broden en wijn.

Andere Godinnen voor Lammas

Ceres, Kore, Ops, Demeter oder Juno Augusta

Gevonden op: (http://maanenzon.nl/?page_id=119)

Lughnasadh is een van de drie herfstvieringen en is op 1 augustus.

In heel Europa vieren mensen deze feestdag met vuur en dans en de boeren beginnen met oogsten. Lughnasadh is een oogstfeesten en bereiden we ons voor op de naderende herfst.

Het is nu de tijd om stil te staan bij wat we symbolisch gezaaid hebben tijdens het voorjaar (Alban Eilir/Ostara en het weer los te laten. In het loslaten ontstaat er ruimte voor een nieuwe fase waarin we de vruchten (kennis/ervaring) van wat we gezaaid hebben kunnen oogsten.

Ritueel

Benodigdheden: stukje papier, pen, vuurtje

Je staat even stil met wat er de afgelopen zomer met je is gebeurd en wat er al dan niet verandert is. We schrijven in een paar korte woorden op wat voor jou belangrijk is op een stukje papier. Je rolt dit papiertje op tot een kokertje en mediteert een paar minuten over wat je hebt opgeschreven. Dan blaas je met je adem je intentie in dit kokertje en legt dit kokertje in het vuur. Het vuur staat voor transformatie en helpt je om wat je hebt opgeschreven te bekrachtigen.

Afstemmen op de energie van Lughnasadh

  • Nodig vrienden uit voor het eten en bak zelf een brood.
  • Wat heb je in je bezit en kun je loslaten zodat er ruimte voor nieuwe      dingen ontstaat: Ga eens door je collecties van bijvoorbeeld boeken,      kleding, dvd enz.
  • Geniet van de oogst uit je eigen kruiden/groentetuin wat je in het      voorjaar hebt gezaaid.
  • Ga naar buiten om van het licht en de warmte van      de zomer te genieten.

@

Lushnasadh ofwel Lammas
. (http://www.heksenkring.be/Lughnassad.htm)

De naam van het feest komt van het druídenfeest van Lugh, de Keltische Zonnegod . In enkele oude tradities is dit het feest waarin de zonnegod sterft, vaak ten gevolge van een ritueel offer . Om hem te gedenken, hielden de oude Ierse en Engelse volkeren ter ere van hem Processies, feesten en atletiekspelen. Je kunt dit zien als het begin van de jacht op Lugh, de jacht die eindigt met de fatale messteek tijdens het herftequinox, het einde van de oogst . Vanwege de eerste oogst van het graan, was dit traditioneel ook een feest van Brood .Hoewel het warme weer met 1 Augustus ons het tegendeel wil aantonen, betekent
Lughnasadh het symbolische einde van de zomer. De dagen worden zichtbaar korter
en het is tijd om te oogsten. Soms wordt Lughnasadh ook wel eens Lammas
genoemd, wat verwijst naar de Graankoning . De Graankoning is de
verpersoonlijking van het graan dat zich offert om de mens te voeden en dat het
zaad levert voor de nieuwe oogst van volgend jaar . Tijdens het graanfeest
vroeger werd een brood gebakken van de eerste granen die werden geoost, in de
vorm van een Graankoning .

Lughnasadh vieren.
– Maak tarwepoppetjes en eet voedsel op basis van brooddeeg, zoals Pizza .
– Versier de cirkel met graanhalmen, zoals tarwe, gerst en haver (“leen”dit bij een
plaatselijke boer uit zijn graanveld ..)

– Geschikte kleuren zijn honinggeel
en oranje .

– Verzamel bloemblaadjes en bewaar ze in kleine aardewerken potten
of plant ze na het ritueel weer mooi in de grond .
– Doe teamspelletjes ter ere van de spelen van Lugh (zoiets als een sportdag organiseren ..)
Rite voor Lughnasadh.
Zegen een brood (het liefst zelfgebakken), net zoals je sabbatkoekjes zegent, en leg het in het midden van de cirkel . Pak een korenaar (Tarwe) en spreek de volgende woorden :
“Zie hier, de eerste oogst van het graan, en het bakken van het eerste brood . Het is het brood van het leven, het is het zaad van het leven . Laat ons dankbaar zijn, voor het begin van de oogst, en laat ons bidden voor voedsel voor allen !”
Breek het brood in stukken, neem de korenaar in je ene hand en een stuk brood in de andere handen mediteer over het proces dat het een het andere wordt . Als je klaar bent, eet je het brood op . Bewaar een stukje dat je buiten verkruimelt als offer voor de aarde .

Lughnasadh of
Lammas: (http://ons-heksenpad.clubs.nl/nieuws/detail/315229_lammas)

Lughnasadh is de inleiding naar de herfst en kondigt het einde van de zomer aan. Al valt Lughnasadh in de warmste tijd van het jaar, het feest markeert de tijd dat de dagen duidelijk korter worden.

De herfst kent 3 oogsten, Lughnasadh is de eerste, de tijd dat het eerste graan geoogst wordt. Het feest is genoemd naar de Keltische god Lugh, God van het licht en wijsheid. De traditie van dank zegging voor het brood afkomstig van deze eerste oogst werd door de christenen -loaf mass- genoemd oftewel Lammas.

Lughnasadh is een tijd van transformatie. De graan koning offert zich op en wordt getransformeerd naar de levens brengende overvloed van de oogst. Tijdens Lugnasadh staan we stil bij wat we bereikt hebben en zijn dankbaar voor wat we hebben. Het is een tijd om anderen te laten delen in de overvloed en datgene te oogsten wat we eerder hebben gezaaid, zowel positief als negatief. Lugnasadh biedt ons de gelegenheid om na te denken over wat beter had gekund en wat goed is gegaan en voortgezet kan worden.

Folklore.

Lugnasadh werd onder andere gevierd door middel van het uitstallen van ambachten. Mensen toonden hun kunde, hun oogst van dat jaar. Een traditioneel ritueel was het brandende wiel; een wiel werd met teer ingesmeerd en in brand gestoken, vervolgens werd het brandende wiel de heuvel afgerold. Dit kondigde het einde van de zomer aan en stond symbolisch voor de zonnegod in zijn afdaling.

Het is interessant om de betekenis van de tarotkaart Het Rad van Fortuin hier naast te leggen. Het wiel/rad in beweging gaat zowel omhoog aan de ene kant als omlaag aan de andere kant, welke kant wij ervaren ligt aan de uitkomst van onze oogst.
Het lijkt sterk op de christelijke kruisiging. Dood en opoffering brengen nieuw leven. De cyclus is eeuwig. Het thema word duidelijk in het christelijke jaar, als je het ziet als een cyclus: Jezus sterft en word herboren, om vervolgens weer te sterven.

In het paganisme, is het alleen passend dat de dood van de God samen moet komen met een oogst. Om deze reden, is brood een belangrijk symbool met Lughnassadh en brood bakken is een traditionele bezigheid rond deze Sabbat. We feesten en dansen, alhoewel het
ietwat somberder is dan sommige andere sabbats. Sommige paganisten benutten deze
dag enkel om hun brood en cake te bakken voor de komende winter, en voeren geen
extra rituelen uit, behalve het zegenen van het voedsel. We zien dit als een tijd waarin de God zijn kracht verliest en waarin de Zon verder naar het zuiden reist en de nachten langer worden.

Heksen herdenken zijn overvloed en warmte in het voedsel dat we eten.

Lughnasadh:.

Algemene symbolen: alle soorten graan, sikkel, zeis, brood, seizoens fruit en groenten, vuur, phallische symbolen.

Goden: Lugh, Dionysos, Dana, Demeter, Ceres.

Kruiden en planten:
klimop, salie, zonnebloem, duizendblad, groene munt.

Bomen: wilg, eik.

Kleuren:
groen, donkergeel, oranje, rood.

Stenen: Aventurijn,
Citrien, Peridoot.

Metalen: brons, goud.

Handelingen: offeren, oogsten, transformatie,
contemplatie.

Tijd: als de zon zijn hoogste stand heeft
bereikt.

Gevonden op: ( http://www.vrouwholda.nl/activiteiten/jaarwiel/lammas.php ).

Ze schrijft vanuit haar eigen perspectief, waardoor ze het heeft over o.a. –ik- !

Lammas, het eerste oogstfeest
(1 augustus) De zon neemt nu duidelijk in kracht af, terwijl de natuur ons overstelpt met gulle gaven. Zaden aan bijna elke plant en veld na veld gevuld met gouden granen.
Ook Lammas heeft twee gezichten: een vleugje weemoed bij het eerste afscheid en grote vreugde over de eerste oogst. Het is een tijd van diepe dankbaarheid voor de overvloed die we om ons heen zien. Ik breng de middag vaak door in de keuken, waar ik lekker praktisch aan de slag ga met de opbrengst uit de natuur. Dat levert dan doorgaans een tafel vol eten op die ik met anderen kan delen.
Welke vruchten heb jij mogen plukken, waar bestaat de overvloed voor jou uit? Ik daag je uit om uiting te geven aan je dankbaarheid over jouw oogst en die met ons te delen.

Lammas, het eerste oogstfeest

In de natuur
De zon neemt nu duidelijk in kracht af, terwijl de natuur ons overstelpt met gulle gaven in groenten en fruit. Bijna elke plant draagt nu zijn zaden en veld na veld is gevuld met gouden granen: alles wat we nodig hebben om straks de winter te overleven.

Mijn beleving
Ook Lammas is voor mij een feest met twee gezichten: een vleugje weemoed bij het eerste afscheid en tegelijk vreugde over de eerste oogst; het einde van de zomer en de aankondiging van de herfst – en daarmee de aankondiging van de donkere, koude maanden die er onherroepelijk aankomen.

Dit is het eerste oogstfeest van het jaar, de oogst van granen en groenten. Het is een tijd van vreugde en dankbaarheid, grote tafels vol eten en drinken dat we met elkaar delen. Zoals ik ook een klein deel van de oogst laat staan om te delen met onder meer de vogels (al willen de duiven mij wel eens voor zijn bij het oogsten van mijn tien vierkante centimeter gerst…).

De fijnste Lammas die ik heb gevierd, begon met jam-les. Met pruimen die we eerder in onze tuin hadden geplukt, die we gul deelden, net als onze kennis en de potten jam die hieruit voortkwamen. En bij alle handelingen stilstaan bij de oogst, ook onze persoonlijke oogst. Het hoogtepunt was de viering ’s avonds in de tuin bij het vuur, waarbij we een deel van ons werk van die dag soldaat maakten. Met als hartverwarmend hoogtepunt de persoonlijke woorden van dankbaarheid over de overvloed die ieder van ons kreeg.

De symboliek
Lammas staat voor het zaadje dat een kiempje werd, dat tot plantje groeide en vruchten ging dragen, die we nu hebben kunnen plukken. En daar hoort een blij gevoel van dankbaarheid bij, want met deze oogst kunnen we ons voeden en de komende donkere dagen overleven. Dat geldt ook voor onze wensen, die we door de seizoenen heen een vruchtbare bodem hebben gegeven, hebben gevoed met onze energie en ons harde werken en waarvan we nu de resultaten mogen zien.

Dankbaarheid kent zoveel vormen als er mensen zijn. De een geeft hier uiting aan in de vorm van een gedicht of proza. De ander danst of zingt, schildert of drumt zich een slag in de rondte. Sommigen wijden een dag aan het aankleden van het altaar met poppetjes of schoven van korenhalmen en verse groenten.

Zelf geef ik er de voorkeur aan om te koken; een dag achter de potten en de pannen, praktisch aan de slag met de overvloed die Moeder Aarde ons heeft geschonken. Wat ik maak staat dan weer symbool voor wat ik heb gekregen. Open ik dan later in het jaar dat ene potje gelei, dan wordt ik weer herinnerd aan de dankbaarheid van dit moment.

In de keuken
Dit is een van de mooiste tijden om in de keuken bezig te gaan. Vers fruit, verse groenten, gouden graan en zoveel meer… Teveel in elk geval om tegelijk te verwerken, je zult toch echt keuzes moeten maken. Ik kies er zelf voor om de nadruk te leggen op het conserveren van deze rijkdom voor later in het jaar. Jam en gelei, maar bijvoorbeeld ook pasteitjes om in te vriezen.

Verder kun je natuurlijk aan de slag gaan met koeken en brood, om bewust bezig te gaan met de graanoogst. ’s Avonds kun je de nadruk leggen op groenten: spiezen voor de barbecue, rijk gevulde salades en ratatouille. Dit is nou echt een feest van ‘voldaan en verkwikt en aanmerkelijk aangedikt‘. En met al die overvloed mag dat best. Heb je een en ander over, deel dat dan met je vrienden of je buren of laat ’s nachts een beetje buiten staan voor de vogels en andere dieren.

Ideeën voor activiteiten

– Het maken van: jams, gelei, pasteitjes, brood, azijnen, enzovoorts.

– Maak seizoenslikeurtjes, of begin nu met de drankjes die een paar maanden
nodig hebben om te trekken, zodat je er in de winter van kunt genieten.
-Maak een graanpop als symbool voor de kracht van de oogst. Je kunt de pop
bijvoorbeeld bewaren tot en met Imbolc, om de aanwezige granen dan te mengen in
je zaaigoed voor de volgende oogst.
– Een wandeling door park of bos in het teken van dankbaarheid voor de oogst. Bewust kijken naar wat de natuur ons allemaal aan het bieden is. Je kunt zaden en wellicht de eerste noten verzamelen en als dank zelf ook zaden verspreiden of een ander teken van dank achterlaten.

– Het delen van je dankbaarheid in de vorm van proza of een gedicht.
– Bij mooi weer ’s avonds een barbecue in de tuin.

Lammas

De zon neemt nu duidelijk in kracht af, terwijl de natuur ons overstelpt met gulle gaven. Zaden aan bijna elke plant en veld na veld gevuld met gouden granen. Dit vind ik een van de fijnste periodes in het jaar: de dagen zijn nog lang en warm en de schappen zijn bijna te klein voor al die overvloed aan heerlijk fruit. En dat moet gevierd worden!

 

celtic_spiral_card_lughnasadh_design-p137752350816986123qiae_400[1]

Recepten: Lammas

Mangomeloenjam:
-1 rijpe galia meloen
-1 rijpe mango
-500 gram rijpe perziken
-5 kardemompeulen

-1 kaneelstokje
-1 pak geleisuiker speciaal (500 gram)

Ontpit de vruchten en weeg pakweg 1 kilo vruchtvlees af. Doe in een grote pan samen met de kardemompeulen en het kaneelstokje. Breng rustig aan de kook terwijl je regelmatig blijft roeren. Zodra alles kookt voeg je de suiker toe. Breng opnieuw aan de kook. Zodra de massa blijft bubbelen ook als je hard roert, meet je 4 minuten af (blijf roeren!). Zeef het kaneelstokje en de kardemom uit de jam en hevel de hete brei over in schone, goed afsluitbare potjes. Zet de dichte potjes 10 minuten ondersteboven, daarna weer rechtop en laat afkoelen.

Pruimenjam:
– 1 kilo rijpe pruimen
– 500 gram geleisuiker speciaal
– 1 theelepel kaneel
– 2 eetlepels port

Snij de gewassen pruimen in tweeën en verwijder de pitten. Breng de pruimen in een flinke pan met 2 eetlepels water aan de kook en laat ze op laag vuur in 20 minuten gaar koken. Meng de geleisuiker en de kaneel door de pruimen en breng alles opnieuw aan de kook, om 4 minuten te laten koken. Roer nu de port door de pruimen en schep de jam in schone potten. Zet de potten ongeveer 5 minuten op zijn kop. Bewaar op een koele, donkere plaats.

Scones:
– 900 gram bloem
– Snufje zout
– 50 gram witte basterdsuiker
– 3 volle theelepels bakpoeder
– 170 gram boter

– 3 scharreleieren
– 425 milliliter melk

Verwarm de oven voor op 250 graden Celsius. Doe alle droge ingrediënten in een ruime kom. Maak in het midden een kuiltje en wrijf daar de boter in. Klop de eieren los met de melk, voeg dit toe aan de bloem en meng tot een zacht deeg. Strooi wat bloem over je
werkvlak en kneed je deeg voorzichtig tot een ronde plak. Strooi nog een beetje bloem over de plak en rol vervolgens uit tot je deeg 2-2,5 centimeter dik is. Gebruik een glas of een koekjesvorm om er de scones uit te stansen. Je kunt ze ook in vierkantjes of in ruiten snijden. Herhalen tot je al het deeg hebt gebruikt. Leg de scones op bakpaper of een ingevette en bestoven bakplaat. Bak ze in het midden van de oven 10-12 minuten, tot ze goudbruin zijn. Laat ze afkoelen op een rooster.

Tip: Heerlijk met lemon curd, of met roomboter, zelfgemaakte jam of een dot geklopte slagroom. Voor de variatie kun je nog 110 gram rozijnen door het deeg mengen.

Tip
2: Teveel scones voor één keer? Je kunt zowel het beslag als de gebakken scones prima invriezen.

Courgettesoep:

– Extra vierge olijfolie
– 1 grote ui
– 1 grote courgette
-1 prei
– Water
– Bouillonblokjes naar smaak
– Room
-Mediterranese kruiden (salie, rozemarijn, tijm)
– Parmezaanse kaas

Snij de ui fijn, de prei in ringen (even wassen) en de courgette (met schil!) in kleine blokjes. Fruit eerst de ui in de olie en voeg dan de courgette toe. Bak dit even mee. Voeg de preiringen toe en bak nog even een paar minuten door terwijl je blijft roeren. Giet dan zoveel water bij de groenten dat ze onder staan, maar zorg er wel voor dat je weet hoeveel water je toevoegt. Voeg per liter water twee bouillonblokjes toe (bijvoorbeeld tuinkruiden of groente) en breng de soep aan de kook. Voeg als het kookt een wat kruiden toe,
fijngesneden of in het geheel (kun je er later weer uitvissen). Laat dit op laag vuur twintig minuten doorpruttelen. Zeef eventueel je kruiden eruit en pureer de soep met een staafmixer of keukenmachine. Voeg een beetje room toe en roer dit goed door. Serveer de soep in kommen en strooi er vlak voor het eten een beetje Parmezaanse kaas over.

Tip: Serveer met warm, versgebakken meergranenbrood.

Baklava

Nazomer is zon, warme zon, veel zon! Dat vraagt om zonnige smaken. En baklava is misschien wel superslecht voor je zomerse figuur, maar man oh man… Wat lekker!

–  300 gram bloem

–  225 milliliter water

–  3 eetlepels zonnebloemolie

–  2 eieren

–  Snufje zout

–  400 gram pistachenoten

–  150 gram walnoten

–  125 gram roomboter

–  1 theelepel kaneel

–  6 eetlepels honing

–  1 eetlepel vanillesuiker

–  100 gram suiker

–  Sap en rasp van 1 citroen

–  100 gram zachte roomboter om het deg mee te bestrijken

Doe de bloem in een kom en voeg 100 milliliter water, 1 ei, de zonnebloemolie en een snufje zout toe. Kneed dit tot een soepel deeg, dat niet meer aan je handen kleeft. Eventueel iets meer olie of bloem toevoegen. Doe het deeg in een kom en laat het 30 minuten afgedekt rusten. Vervolgens smeer je je handen in met olie en kneed je het deeg weer verder. Laat het deeg opnieuw 20 minuten rusten. Herhaal dit nog twee keer. Hak de noten fijn en smelt de boter. Meng de noten, vanillesuiker, kaneel, 4 eetlepels honing en 1 ei goed door elkaar. Verdeel het deeg in 12 kleine bolletjes. Rol het uit tot 12 centimeter doorsnede. Smeer het in met boter, dek af met een vochtige theedoek en laat dit 10 minuten liggen. Rol vervolgens elke plak uit tot 26 centimeter doorsnede. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg er een deegplak op. Smeer deze in met boter en leg er nog een plak deeg op. Verdeel hier gelijkmatig 1/5 deel van de vulling over. Leg hier weer een deegplak op, besmeer met boter en leg er een tweede plak op. Hierop weer 1/5e deel vulling. Je krijgt op deze manier 6 dubbele deegplakken met daartussen 5 lagen vulling. Bestrijk de bovenste laag deeg niet met boter maar met een beetje water. Kerf de baklava met een scherp mes in ruiten. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Bak de baklava in 20-30 minuten goudbruin, terwijl je de bovenste laag regelmatig met boter bestrijkt. Maak ondertussen de suikerstroop. Doe de suiker, 125 milliliter water, 2 eetlepels honing en het sap en rasp van de citroen in een pannetje en laat dit 10 minuten zachtjes koken. Haal van het vuur en laat afkoelen. Zodra de baklava klaar is, haal je die uit de oven en kwast je de suikerstroop erover. Laat het geheel afkoelen voor je het serveert.

Tip: Wil je niet uren met het deeg bezig zijn, gebruik dan filodeeg, kant en klaar te koop bij de meeste supermarkten.

 

Nazomerlimonade:
Ze vind het erg leuk om te experimenteren met gekke kruiden, bijvoorbeeld met
verschillende soorten (appel-, sinaasappel-, gember- of Marokkaanse) munt,
vooral in drankjes. Alles geeft weer net een andere smaak. Hier een voorbeeld
van een frisse limonade, gedeeltelijk uit eigen tuin.

– 500 cc appelsap

– 500 cc water
– Scheut lavendelsiroop of zakje lavendelthee
– Paar blaadjes ananassalie
– Paar blaadjes gembermunt
– 1 appel

Zo simpel: doe alles in een kan en laat een half uur in de koelkast trekken voor gebruik

Haverkoek:
– 300 gram boter
– 500 gram havervlokken
– 4 eieren
– 200 gram vanillesuiker
– 200 gram bloem

– 1 eetlepel bakpoeder

Smelt de boter in een grote pan en voeg er de havervlokken toe. Laat dit 1 minuut op het vuur staan (blijf wel roeren). Neem de pan van het vuur. Mix in een kom de eieren met de suiker en meng dit door de havervlokken. Doe de bakpoeder bij de bloem en voeg ook dit toe. Roer alles nog een keer goed door. Stort je deeg uit op een met bloem of poedersuiker bestoven bakplaat (bakpapier kan ook). Strooi tenslotte nog wat maanzaad over de
haverkoek en bak die in het midden van de oven op 180 graden Celsius in 30 minuten goudbruin. Laat even afkoelen en snij dan in ruiten.

Tip: Voeg aan het deeg nog een handje gehakte hazelnoten, amandelen of walnoten toe.

Wafels:
Rond Lammas wordt het graan geoogst, dus ook daar kun je prima themagerechten mee
bereiden. Waanzinnig slecht voor de lijn, maar wel waanzinnig lekker! Voor ongeveer 30 wafels:

– 1 kilo zelfrijzend bakmeel
– 10 kakelverse scharreleieren
– 6 flinke eetlepels vanillesuiker
– 1 eetlepel bakpoeder

– 1/2 eetlepel zout
– 250 gram lichtbruine basterdsuiker
– 1 liter volle melk (kun je het vers van de boerderij halen…)
– 375 gram gesmolten roomboter

Zeef de droge ingrediënten boven een kom. Klop de eieren los met de melk en roer dit bij de kom. Voeg als laatste de gesmolten boter toe. Zet tot gebruik in de koelkast, minimaal een uur van tevoren. Verhit je wafelijzer en verdeel dan steeds lepels beslag over het onderste ijzer (niet teveel want het zet erg uit). De eerste wafels zien er altijd te licht of raar uit, dus die zijn voor de voorsnoepers. Serveer de wafels het liefst warm, dan zijn ze het allerlekkerst!

Tip: Heerlijk met: poedersuiker, jam, geklopte room (aangemaakt met een vleugje grand marnier) of een klein klontje roomboter.

Wierook:
– 1 deel benzoë siam
– 1/2 deel sandelhout
– 1/4 deel Calluna vulgaris of Erica tetralix (bloemen)

– 1/4 deel kaneel
– 1/8 deel Lavandula angustifolia (bloemen)

Foto-ideeën:

imagesCA3U3ISH

imagesCAE2NGBV

imagesCAK9N5Z8

Op (http://www.pookapages.com/MagazinePage.htm) kun je een Engelse versie van Lammas~Lughnasadh verhaaltjes, weetjes en activiteiten tips downloaden……speciaal voor kinderen en hun ouders. Als de Lammas~Lughnasadh-link er nog niet is….af en toe zelf even kijken wanneer hij er wel is ;-)

1004624_537668202959617_2072465686_n[1]