Beltane ( 30 April-1 Mei ) :
(van Heksenshop)
Beltane vinden we tegenover Samhain (1 november) op het wiel van het jaar. Je zou kunnen zeggen dat zij het jaar in helften verdelen. Beltane en Samhain worden vaak als de belangrijkste feesten gezien. Beltane luidde vroeger het begin van de zomer in.
We weten allemaal dat sluier tussen de werelden op Samhain het dunste is, maar at veel heksen niet weten is dat dit tijdens Beltane ook zo is!
Kruiden: Berk, dotterbloem, engelwortel, es, goudsbloem, klimop, madeliefjes, meidoorn, passiebloem, roos, rozemarijn, sering, sleutelbloem, vijfvingerkruid.
Altaar versieringen: Bloemen, foto’s, vruchtbaarheid symbolen (vruchtbaarheids godinnen), geweven linten.
Wierook: Amandel, roos, rozemarijn, seringen, patchoeli en lavendel.
Edelstenen: Rozekwarts, bloedsteen, karbonkel, oranje carneool, saffier, smaragd, vuuropaal.
Godinnen & Goden: Moeder godinnen, goden van seksualiteit en huwelijk, jacht goden, jeugdige vader goden, liefdes goden, maagdelijke moeder godinnen, vruchtbaarheidsgoden.
Kaarsen: Alle kleuren van de regenboog, blauw, geel, groen, oranje, rood, roze, wit.
Voedsel & drank: Vlier, meidoornwijn, eikenwijn, Karwij, warme wijn, gebraad, kalkoen, fruitcake, noten, groene Salades, Melkproducten, rozen, kliskruid, saffraan thee.
Activiteiten:
– Weven.
– Vlechten.
– Vouwen.
– Bloemen verzamelen.
– Een mei paal maken.
– De liefde bedrijven.
(Bron afbeelding: http://southcorpproperties.com/15/pwyll-a-rhiannon)
Als bijpassend verhaal: Welsche Legendes : De werken van Rhiannon.
(http://www.spirituelepraktijk-de-druide.com/pageID_7368513.html )
Op een dag zat een held van koninklijke bloede met de naam Pwyll (uitgesproken als Poe-il), prins van Dyfed en koning van Annwyn, op een magische heuvelhelling in de buurt van zijn kasteel, toen hij een wonderbaarlijk tafereel aanschouwde.
Voor hem verscheen een beeldschone vrouw, in een glanzende gouden mantel gehuld en gezeten op een groot wit paard. Ze scheen rustig en langzaam op hem toe te rijden, maar net buiten zijn bereik. Hij stuurde dadelijk een van zijn mannen te voet achter haar aan, maar de vrouw verdween.
De volgende dag ging Pwyll weer op de heuvel zitten, en daar verscheen ze opnieuw. Hij stuurde de snelste ruiter uit zijn koninkrijk op haar af. Maar reed de ruiter snel, zij reed nog sneller, en reed hij langzaam, dan ging zij ook langzamer rijden, maar net buiten zijn bereik. De derde dag probeerde Pwyll zelf haar in te halen, maar opnieuw liep, hoezeer hij zijn paard ook aanspoorde, dat van de geheimzinnige vrouw nog harder.
In zijn wanhoop riep Pwyll haar toe om toch alsjeblieft te blijven staan. Ze trok onmiddellijk de teugels aan om haar paard tot staan te brengen en zei tegen Pwyll: ‘Je hoefde het alleen maar te vragen.’ Ze stelde zich voor als Rhiannon, dochter van Hefaidd de Oude.
Ze zei dat ze verloofd was met een man van wie ze niet hield en dat ze naar de betoverde heuvel was gereden om Pwyll tot haar man te kiezen. Pwyll stemde graag met deze regeling in, want Rhiannon was de mooiste vrouw die hij ooit had gezien. Ze beloofden elkaar een jaar en een dag later bij haar vaders kasteel te ontmoeten.
Pwyll arriveerde op de afgesproken tijd en werd met een groots feestmaal ontvangen. Tijdens het banket kwam een bedelaar binnen die Pwyll vroeg hem een wens toe te staan. Pwyll was zo dom te antwoorden dat hij hem elke wens zou toestaan die hij vervullen kon. Daarop wierp de bedelaar zijn vermomming af en maakte zich bekend als Rhiannons ongewenste huwelijkskandidaat.’ Ik ben Gwawl, zoon van Clud, en ik eis Rhiannon als mijn bruid,’ schreeuwde hij? Rhiannon stond verbijsterd over Pwylls naïviteit. ‘Nu moet je je belofte vervullen,’ zei ze, ‘of je verliest je gezicht.’ Pwyll weigerde, maar Rhiannon hield aan, waarbij ze Pwyll verzekerde dat ze nooit zover zou gaan om met Gwawl te trouwen; en dus stond Pwyll de ‘bedelaar’ zijn wens toe.
Een jaar later zaten Rhiannon en Gwawl samen aan een feestmaaltijd, maar Pwyll wachtte in het geheim buiten het kasteel met zijn mannen, in navolging van Rhiannons instructies. Midden onder de maaltijd kwam Pwyll in vermomming binnen, zoals Gwawl daarvoor had gedaan, en vroeg Gwawl om een gunst. Hij had een leren buidel bij zich die Rhiannon hem had gegeven, met aanwijzingen hoe hij het ding moest gebruiken. Pwyll vroeg Gwawl de toverbuidel te vullen met voedsel, en Gwawl wilde hem deze redelijke wens wel toestaan. Maar hoe meer hij in de buidel stopte, hoe meer ruimte er in leek te zijn. Pwyll zei dat de buidel nooit vol zou geraken tenzij een man met een koninklijk voorkomen in de buidel stapte om het voedsel erin te stampen. Aangemoedigd door Rhiannon stapte Gwawl in de buidel en viel erin, waarna Pwyll stemde er pas in toe hem eruit te laten nadat Gwawl van alle aanspraken op Rhiannon had afgezien en had beloofd geen wraak te zullen nemen.
Pwyll en Rhiannon trouwden en leefden drie jaar heel gelukkig, afgezien van het feit dat Rhiannon maar niet zwanger wilde worden en Pwylls landgenoten hem onder druk zetten om een troonopvolger te komen. Gelukkig schonk Rhiannon een jaar later het leven aan een zoon. In de nacht van zijn geboorte vielen zes vroedvrouwen , die geacht werden voor Rhiannon en het jongetje te zorgen, in slaap. Toen ze wakker werden was de baby verdwenen.
Voor hun leven vrezend, besloten de vrouwen Rhiannon ervan te beschuldigen dat ze haar eigen kind had opgegeten. Voor het licht werd doodden ze een nest jonge hondjes en smeerden Rhiannon in met het bloed. Toen ze wakker werd ontkende Rhiannon in tranen en dodelijk ongerust over haar zoontje de beschuldigingen van de vroedvrouwen. Maar de vrouwen hielden vol dat ze haar kind levend hadden zien verslinden.
Rhiannon was verloren en werd veroordeeld om bij de Poort van de Grote Burcht te gaan staan, onder een juk, zoals een paard. Iedere keer dat iemand naar binnen wilde moest ze deze haar geschiedenis vertellen en daarna op haar rug het gebouw in dragen. De nacht waarop Rhiannon haar zoontje werd ontvoerd, vond een man in Pwylls koninkrijk, die Tiernon heette, toen hij naar zijn stal terugkeerde na achter een paardendief aan te zijn geweest daar tot zijn verbijstering een in satijnen dekentjes gewikkelde baby.
Hij en zijn vrouw besloten het kleintje als hun eigen kind groot te brengen. Het jongetje groeide ongewoon snel, en al gauw merkten ze de gelijkenis met Pwyll en zijn grote liefde voor paarden op. Tiernon herinnerde zich ook dat op dezelfde nacht dat hij de baby had gevonden Rhiannons geliefde zoontje was weggehaald. Zijn vergissing beseffend, bracht Tiernon de jongen naar de Grote Burcht om zijn verhaal te doen.
Hij weigerde zich op Rhiannons rug naar binnen te laten dragen en liep de Burcht binnen om Pwyll te vertellen wat er naar zijn idee was gebeurd. Alle aanwijzingen waren het erover eens dat dit inderdaad Rhiannons verloren zoontje was.
Rhiannon werd van haar straf ontslagen en kreeg haar zoontje terug. Ze omhelsden elkaar inning en zoete vreugdetranen schreiend zei Rhiannon: ‘Nu is eindelijk mijn ellende voorbij.
Activiteiten tips in het boek “Circle Round” zijn:
– Regenboog diademen maken
– madeliefjes kransen maken
– Mandjes versieren en aan iemand geven die je lief vind
– Papieren hartjes maken en erin schrijven waar (sport, boek, film) of van wie je houd en er een slinger van maken.
– de Feeën een maaltijd aanbieden als dank.
– Hartjes koekjes bakken
– aardbeien met slagroom eten.
– Meiboom maken.
– om een meiboom dansen
– uitgehold fruit gebruiken als bloemen vaasjes/mandjes
In het boek Zomeroogst (van Diana Monson) staan de volgende activiteiten:
– Mei boeket maken : een gezamenlijk, met respect en aandacht geplukt Mei boeket.
– Mei boeket in een mooie vaas in het midden van de seizoenstafel zetten.
– Kleurige linten erbij doen (voor de 4 elementen: Groen voor aarde, rood voor vuur, blauw voor water en geel voor de lucht). Je kunt er een elementenkruisje van maken en die onder de vaas leggen of de linten eventueel aan het Mei boeket hangen.
– Maak een meitak ; beschilder een tak of omwikkel haar met linten of snijd er figuren in. Bevestig vervolgens verse berkentakjes aan de punt en versier deze met bontgekleurde linten. Deze tak kun je in een passende pot met aarde en mos steken of zelfs in de tuin.
– Maak een Mei boog ; beschilder 2 bloempotten en vul ze met aarde. Bedek de aarde hierna met ene laagje mos en steek in elke pot een berkentak. Draai de punten van de takken om elkaar heen en bind ze met bontgekleurde linten aan elkaar vast. Leuk als raam- of deurdecoratie. Door deze boog komt symbolisch de leven brengende energie van de zomer binnen.
In het boek De acht jaarfeesten (van Joke & Ko Lankester) staan de volgende activiteiten:
Meiavond ( Beltane ):
– Mei krans maken voor aan de deur.
– Mei krans maken voor in je haar.
– Een Mei paal maken; 1.80 of liefst langer met lange gekleurde linten.
– luilakbollen maken.
– Mei avond salade maken.
– meidoornbloesemwijn maken.
– vlierbloesem-Eikwijn maken.
– Meiwijn maken.
– Mei wierook maken.
In het boekje: The Simple Sabbat (van M.Flora Peterson) staan de volgende activiteiten:
– Bekijk de zonsopgang en zonsondergang.
– Spring over een Beltane vuurtje.
– Geliefden kunnen samen hand-in-hand over het Beltane vuurtje springen.
– Steek een kaarsje aan of neem een kaarsje zonder aan te steken, en laat kinderen eroverheen springen en een wens doen.
– Vind je totem dier.
– Maak een elven huisje voor je huis.
– Maak een Mei boom en een Mei boom dans
– Leg kristallen in je tuin voor de feeëtjes.
– Zegen moeders.
– Zegen kinderen.
– Bespreek seksuele voorlichting met de jongere familieleden.
– Geef bloemen aan diegen waarvan je houd.
– Ga wandelen en kijk welke dieren al druk bezig zijn met hun activiteiten.
– Breng bloemen in een nabij gelegen verpleeghuis.
– Ga naar de dierentuin en bekijk de pasgeboren dieren.
– Zorg voor wat voedsel in je tuin of park voor de dieren daar.
Activiteiten tips uit het boek “leven met het jaar” zijn:
– Toverstaf spel spelen: 1 van de kinderen is de heks/tovenaar. Met een toverstaf probeert de heks/tovenaar de andere kinderen te tikken. De getikte spelers moeten ter plekke blijven staan in de houding waarin het geraakt is. Andere spelers mogen proberen de betoverde spelers te bevrijden door ze aan te raken; tegelijkertijd lopen ze dan zelf kans om “betoverd” te worden. Als 3 spelers betoverd zijn , moet de laatst getikte speler de plaats van de heks/tovenaar innemen.
– Maak heksjes van papier, stof, klei etc.
– Bak pannenkoeken.
– zoek Mei kevers (niet om te vangen, maar om te bewonderen…ze komen helaas niet meer zo vaak voor).
– Maak van dadels (lijfje) en halve Amandel stukjes (vleugels) en kruidnagels (pootjes en oogjes) je eigen Meikevertjes.
– Maak grasfluitjes.
– Maak een krans van madeliefjes.
– Maak een bloemenpers.
Pinksteren (19 Mei):
– Maak een duifjes mobile van witte duifjes
– Maak papieren vlinders op een saté stokje.
– Maak papieren bloemen
– bak een rozenkoek
– bak zwanen van brooddeeg
– Maak koekjes in de vorm van bloemen
– Bak een brood in de vorm van een bloem (allemaal bolletjes rondom 1 bol)
Tips uit het boek: wicca handboek (van Scott Cunningham)
– Vier Beltane zo mogelijk in het bos of bij ene levende boom.
– het is traditie om rond deze tijd van het jaar te vlechten en te weven, want hiermee breng je 2 dingen samen om een 3e te vormen, wat helemaal in de geest van Beltane is.
– zuivelgerechten zijn traditioneel en schotels als goudsbloem la en vanille-ijs.
– ook havermoutkoekjes passen bij deze tijd.
Het volgende staat in het boekje: Step into the circle : A first book of Paganism:
Beltaine komt op 1 Mei en we vieren dan het huwelijk tussen en God en de Godin en het begin van de zomer. We zegenen de dieren en bidden voor voorspoed. We hebben dan een Mei-paal dans of bloemen als symbool voor de vruchtbaarheid, wat groei betekend en meer van je soort krijgen. Sommige paganisten houden kampvuren op deze feestdag.
Uit het boek: Heksenfeesten en -rituelen (thea):
– In veel landen is het gebruikelijk om een meiboom op te richten. Hoewel sommigen het misschien niet graag horen, is deze boom een fallussymbool en de linten die we in de hand houden en waarmee we om de boom dansen, representeren het vrouwelijke. De Meiboom vond zijn oorsprong in het verre verleden, toen de mens heilige bomen vereerde.
Tips uit het boek: Beltane (Springtime rituals, Lore & Celebration)
– Maak een Mei-paal.
– Dans rondom de Mei-paal.
– Maak een kampvuur (denk hierbij aan veiligheid en een emmer water)
– vertel feeën verhalen
– maak Mei wijn
– maak Bacchun pudding
– Maak custard
– maak een slangen cake (vorm van ene slang)
– haverkoekjes bakken
– maak een pentakel vlecht in je haren
Gevonden op: http://www.thespiritofthegoddessis.nl/Jaarfeesten/Jaarfeest_Beltane.htm
BELTANE
Beltane of Beltaine (Iers), wat wordt vertaald als ’helder vuur’ of ‘Bel Fire’.
Dit laatste verwijst naar het vuur van de Keltische lichtgod Bel, die ook wel Beli, Belenos of Belinus wordt genoemd. Andere namen voor Beltane zijn: May-eve, Calan Mai, Meiavond, Vanadisnacht. Vanadis is één van de namen waarmee de Germaanse godin van magie, liefde, lust en seksualiteit Freya wordt aangeduid. Vanadisnacht is beter bekend onder de naam Walpurgisnacht, naar de abdis Walpurga, die een fanatiek bestrijdster van oude gebruiken was en regelmatig vermeende heksen op de brandstapel zette.
Walpurga is door de christelijke kerk heilig verklaard en was een beschermpatroon tegen hekserij en de duivel. Men geloofde dat heksen tijdens Walpurgisnacht op heuvels bijeen kwamen om een sabbat te vieren. Dit uit irritatie voor de reinheid van Walpurga en om zich af te zetten tegen het christendom. Tijdens Wapurgisnacht wordt de Germaanse Godin Freya vereerd. Vroeger vierde men de Walpurgisnacht met een groot feest en volledige seksuele vrijheid. Jonge vrouwen lieten zich tijdens deze nacht ontmaagden.
Tijdens Beltane wordt het begin van de zomer gevierd. In verschillende tradities kun je de strijd tussen licht en donker terugvinden. De Keltische traditie spreekt van Gwynn ap Nud. Zijn naam verwijst naar het licht. Hij ontvoert de bruid van zijn rivaal Gwythyr ap Gwreidawl. Zij bevechten elkaar tijdens elke Calan Mai, tot het eind van de wereld daar is. Dan mag de overwinnaar de hand van de bruid opeisen. Anderen geloofden dat de geesten van licht en donker het in deze tijd van het jaar tegen elkaar opnamen. Er zouden kwaadaardige feeën rondwaren tegen wie men zich moest beschermen. Daarnaast wordt de heer der chaos, die verantwoordelijk is voor kou en vorst, voor een laatste maal geëerd. Hij draagt zijn heerschappij tijdens Beltane over aan de vegetatie God.
BELTANE EN VRUCHTBAARHEID:
Een van de voornaamste aspecten die tijdens Beltane naar voren komt is vruchtbaarheid en bevruchting.
Tekenen hiervan kun je overal om je heen zien. De weiden staan vol jonge dieren. De bomen zijn gevuld met bloesems.
Insecten vliegen af en aan. Het zaad begint diep in de aarde te ontkiemen. De eerste planten zullen snel boven de grond uitkomen.
De rol van bevruchting vind je terug in vele oude gebruiken. Zo gebeurde het vroeger dat jonge paren met Beltane de natuur in trokken om daar de liefde te bedrijven. De gedachte hierachter was dat hun liefdesspel een extra stimulans zou zijn voor de vruchtbaarheid van de aarde. Als trofee werden Mei bloesems en haagdoornbloesems mee terug genomen om de huizen mee te versieren. Jonge stellen dansten om en sprongen over vuren om vruchtbaarheid af te dwingen. Men dreef het vee tussen vuren door. Ook werd er rond de meiboom gedanst. Men plukte de eerste zonnebloemen en plaatste deze bij vrienden, familie, ouderen en zieken voor de deur. De losbandige uitingen tijdens het meifeest verdwenen onder invloed van de veranderende cultuur en de kerk, die een aantal van de festiviteiten aan banden probeerde te leggen. In de 18de eeuw werd de meimaand uitgeroepen tot Mariamaand., dit omdat de heidense vieringen niet de kop konden worden ingedrukt. Op deze manier werden de heidense feesten omgebogen naar het christelijke geloof en waren zij voortaan aan Maria gewijd.
In de nacht van Beltane gingen de jonge mannen langs de huizen van huwbare meisjes. Zij plaatsten daar takken in de tuin, die allemaal hun eigen betekenis hadden. Een meitak betekende dus een beoordeling. Zo duidde een fijne dennentak op een goed meisjes, een kersentak gaf aan dat iemand voor allemansliefje werd versleten, de hagendoorn betekende dat het om een kenau ging, een berkentak hield in dat een meisje vlijtig en aardig werd gevonden. In de vroege ochtend kwamen de meisjes naar buiten om te zien wat er zoal in de tuin te vinden was. Minder gunstige takken werden snel verwijderd. De andere takken bleven waar ze waren.
MEIGILDEN:
Tot een paar eeuwen geleden waren er in ons land Mei gilden te vinden. Deze bestonden uit huwbare jonge mannen onder leiding van een Mei graaf. Zij zorgden voor de festiviteiten en haalden tijdens een optocht een meiboom uit het bos, meestal een hoge spar, die versierd werd en op het dorpsplein geplaatst.
MEIBOOM:
In de zeventiende eeuw was in elke stad of dorp wel een meiboom te vinden. Tegenwoordig zie je in ons land nog maar zelden een meiboom, hoewel het gebruik hier en daar weer terugkeert, veelal als toeristische attractie, waarbij de diepere betekenis die er vroeger aan gegeven werd grotendeels verloren is gegaan. De meiboom is een lange boomstam die geheel van takken wordt ontdaan. Enkel in de kruin mogen de takken en het groen blijven zitten. Boven in de boom wordt vaak een met bloesems versierde krans gehangen met koeken, vruchten en lange rode en witte linten eraan. De meiboom zelf is een fallussymbool. De witte linten vertegenwoordigen het sperma van de man en de rode linten het vrouwelijke bloed dat vrijkomt tijdens het doorbreken van de maagdelijkheid. Vroeger klommen jonge mannen in de boom in de hoop dat ze op die manier de vruchtbaarheid zouden overnemen. De linten werden door jongens en meisjes al zingend tijdens een dans om de boom heen gevlochten. Een traditioneel lied hiervoor is het volgende:
“In het bos groeide een boom,
wat een fijne boom was hij.
En in die boom daar was een tak,
En aan die tak daar zat een twijg
En aan die twijg daar hing een nest.
En in dat nest daar lag een ei
En op dat ei een vogel zat,
En van die vogel viel een veer
En vele veren werden een bed
En op het bed een meisje lag
En bij het meisje kwam een knaap
En in die knaap daar zat het zaad
En uit dat zaad een kindje kwam
En het kindje werd een man
En toen de man ging naar zijn graf
Groeide uit zijn graf een boom
En wat een fijne boom was hij
En in die boom daar was een tak
En aan die tak daar zat een twijg
Enz enz…..”.
Zoals gezegd zie je de meiboom nog maar zelden in ons land. Er zijn echter wel wat afgeleiden van dit gebruik terug te vinden die nog steeds worden uitgevoerd.
KALLEMOOI:
Zo zijn er de aan de vroegere meiboom verwante pinksterkroon van Deventer en de Kallemooi van Schiermonnikoog. Wat het woord Kallemooi precies betekent, daarover is men het niet eens. Een verklaring zegt het volgende: ‘Kalle’ zou afkomstig zijn van het oud Noorse woord ‘kallen’, wat roepen betekent. ‘mooi’ wordt hier uitgelegd als een verbastering van het woord ‘mei’. Tijdens het Kallemooifeest wordt een hoge mast neergezet met bovenin een mand met een haan. Bovenin de mast wordt een groene tak bevestigd, ten teken van de naderende zomer. Veel festiviteiten worden rondom deze Mei paal gehouden. De pinksterkroon is een vijf meter hoge boom met naar onder toe wijder uitlopende horizontale hoepels. In de top hangen slingers. s’ Middags wordt er door kinderen rondom deze boom gedanst. s’ Avonds doen de volwassenen hetzelfde. Aan het eind van het feest wordt de boom verbrand of in de Yssel gegooid.
In Zuid-Limburg kun je nog wat ‘echte’ meibomen vinden. De oudtse aantoonbare meiboom is de Sint Brigida-den van Noorbeek. De vroegste schriftelijke vermelding van deze boom dateert uit 1787. De boom zou zo’n 370 keer geplaatst zijn. De boom wordt door getrouwde mannen op het kerkplein neergezet en blijft daar het hele jaar staan. In Banholt kun je een soortgelijke boom terugvinden.
Een ander gebruik rond de meiboom was het kiezen van een meikoningin, ook wel een meigravin genoemd. De graaf van het meigilde ging met een krans in zijn hand onder de meiboom staan. De huwbare meisjes dansten om hem heen. Op een gegeven moment gooide de meigraaf de krans naar een van de meisjes. Zij werd tot meikoningin gekroond. Samen met de meigraaf vormde zij het meibruidspaar. Ook andere jongens en meisjes vormden paartjes en er werd tot diep in de nacht feest gevierd. Vaak vormden zich door middel van dit ritueel stelletjes die later werkelijk met elkaar trouwden.
BELTANE VUUR:
Tijdens Beltane werden tal van vuren ontstoken. Het vee werd tussen de vuren door gedreven. Men hoopte hiermee te bereiken dat het vee goed zou gedijen, o.a. een hoge melkproductie, en dat het gezuiverd zou worden van ziekten. Ook sprong men over het vuur om vruchtbaarheid te verkrijgen en ziekten uit t e bannen. Op sommige plaatsen geloofde men dat een paar dat samen over het meivuur sprong, voor altijd samen zou blijven. Jongens sprongen over het vuur om hun durf te tonen.
Zoals ik al eerder vertelde staat Beltane ook wel bekend als Walpurgisnacht. Volgens Duits volksgeloof zouden in deze nacht heksen en duivels tevoorschijn komen, die op de gekst denkbare vervoermiddelen door de lucht suisden, met als bestemming de Brocken. Deze berg, ook wel Blocksberg genoemd, is de hoogste berg van Noord-Duisland.Op de berg is een steenformatie te vinden die ‘duivelskansel’of ‘heksenaltaar’wordt genoemd. Volgens de verhalen vierden de heksen op de top van de Blocksberg de hele nacht uitbundig feest. Op veel plaatsen in de Duitse Harz wordt tegenwoordig het Walpurgisfeest nog groots gevierd. Aan huizen en anders bouwwerken worden duivels en heksen opgehangen. Mensen lopen als heks verkleed over straat en slaan argeloze voorbijgangers met een bezem op hun achterwerk. En al mag van de natuurbescherming geen officiële Walpurgisnacht meer worden gevierd op de Blocksberg, elk jaar komt het toch tot spontane vieringen.Rond Hemelvaart en Pinksteren brengen per dag zo’n 60.000 mensen een bezoek aan de Blocksberg.
DAUWTRAPPEN:
Vroeger werd de eerste dag van mei aangegrepen voor een gebruik dat ‘dauwtrappen’ wordt genoemd. Men begaf zich voor zonsopgang naar de velden om daar met blote voeten in contact te komen met de ochtenddauw. Reden hiervan was dat men ervan uit ging dat de eerste meidauw een heilzame werking had op lichaam en geest. Men hoopte te worden genezen van, of zich wapenen tegen, allerlei kwalen. Zelfs na de tweede wereldoorlog kwam dauwtrappen nog in ons land voor. Onder andere in Amsterdam, het Zaangebied, Friesland en Overijssel. Tegenwoordig wordt dauwtrappen nog door natuurorganisaties gepropageerd. Hierbij is het vroegere karakter van dit gebruik verdwenen. De ochtendwandeling wordt als een puur sportieve activiteit gezien.
BELTANE KRUIDEN:
Een aantal kruiden werd geacht tijdens Beltane bijzondere magische krachten te bezitten.
– HONDSDRAF- in de tijd van de heksenvervolgingen geloofde men dat je met hondsdraf die tijdens Beltane was geplukt heksen kon herkennen die normaal gesproken onherkenbaar waren. Je moest de hondsdraf nog diezelfde nacht tot een krans vlechten en de volgende dag op het hoofd dragen. Natuurlijk zette je behalve de krans nog iets naders op je hoofd om de krans te verbergen voor de ogen van de heksen. Tijdens Beltane geplukte hondsdraf zou, vermengd met zout en haver, beschermen tegen hekserij. Het mengsel werd aan het vee gevoerd.
– VARENZAAD– degene die varenzaad op zak had, zou kunnen zien dat het water van alle bronnen in de nacht van Beltane, precies om 24.00 uur, in wijn verandert. Vanzelfsprekend zou de betreffende persoon dan ook van deze wijn kunnen drinken.
– SLEUTELBLOEMEN– op sommige plaatsen bereidde men van sleutelbloemen een poeder dat men voerde aan vee waarvan men dacht dat het behekst was. Het poeder zou de beheksing opheffen.
– VALERIAAN EN MARJOLEIN– volgens oud bijgeloof kun je tijdens de nacht van Beltane zonder gevaar naar passerende heksen kijken. Ze kunnen je niets doen als je jezelf van top tot teen omwikkelt met valeriaan en marjolein en op een kruispunt gaat staan.
– DASLOOK– daslook moet voor de nacht van Beltane geplukt worden. Dan zal het een magiebezwerende werking hebben.
KENMERKEN EN SYMBOLEN:
GODEN: Goden van de jacht en natuur, zoals Cernunnos, Herne , Pan, Heer van de Dans, Odin, Bamofet, Osiris, Lucifer, Bel, Baäl
GODINNEN: Venus, Aphrodite, Vrouwe van de Bloemen, Diana, Freya.
SYMBOLEN: Meipaal, ketel, vuur, linten (rood en wit), bloemenkrans.
KRUIDEN EN PLANTEN: Meidoorn, berk, amandel, engelwortel, es, vijf vingerkruid, margriet, wierook, klimop, lieve vrouwe bedstro, opium, kamperfoeli, roos, rozemarijn, goudsbloem, seringenbloesem, Sint Janskruid ( St. Janskruid werd geplukt tijdens zonsopkomst op de dag van Beltane en in het huis gehangen ter bescherming en voor geluk.
BOMEN: Eik (voor de God) Berk (voor de godin), Spar (voor geboorte), Appelboom (voor liefde).
KLEUREN: Wit (voor de Godin en voor puurheid), rood( voor de God en vruchtbaarheid), groen, roze en lichtblauw.
STENEN: Rozekwarts, Saffier, Oranje Carneool, Bloedsteen, Smaragd.
ETEN EN DRINKEN: Mosterd, vanille ijs, meergranen koekjes, appeltaart, lamsschotel, Beltane koekjes, honing, rode vruchten, groene kruiden salades, rode of witte wijn punch, vlierbessenwijn, meidoornwijn, eikenwijn,karwij, kalkoen, noten, melkproducten,rozenthee, kliskruidthee, of saffraan thee.
ACTIVITEITEN: Over het vuur springen, rond de meipaal dansen, handvasten (heksenhuwelijk),hoorn blazen, weven en bekleden, offers aan de natuurgeesten en elementen, divinaties, vlechten, planten van bloemen en kruiden (binnen), vruchtbaarheidsritueel doen
ALTAARVERSIERINGEN: Bloemen, zoals,rozen, margrieten, seringen, grasklokjes, sleutelbloemen en goudsbloemen, spiegels, kleien meipaal, margrietenkrans, alles van stro of riet, meimand, foto’s of andere symbolen van vruchtbaarheid, gevlochten of geweven linten
DIEREN: Geiten, konijnen, honing bijen
BELTANE -WIEROOK:
Meng in een vijzel gelijke delen:
Rode roos
Lavendel
Anijs
Basilicum
Tijm
Majoraan
Peterselie
Venkel
Brand de wierook op een kooltje.
EEN ANDERE WIEROOK VARIANT IS:
3 delen Benzoë
2 delen sandelhout
1 deel rozenblaadjes
1 deel meidoornbloesem
enkele druppels jasmijnolie
Meng alles en brand het op een kooltje.
BELTANE -OLIE:
Meng de volgende ingrediënten met een basis van walnootolie.
2 delen rozenolie
1 deel vlierbesolie
1 deel vanille
Deze olie is om te smeren, niet om te branden.
Als je de olie wilt branden, moet je de basis walnootolie eruit laten.
RECEPTEN :
BELTANE KOEKJES:
Deze koekjes werden traditioneel de vooravond van Beltane rond het huis gelegd om het elfenvolk tevreden te stellen.
Natuurlijk kun je ze ook tijdens je ritueel eten, maar… bewaar wat voor de elfjes.
Ingrediënten:
Half kopje zoete witte wijn
2 eetlepels suiker
1 ei
1 kopje honing
2/3 kopje bloem
mespuntje nootmuskaat
mespuntje kaneel
mespuntje zout
zonnebloemolie
– Wijn en ei kloppen in een schaal.
– Bloem, kaneel, nootmuskaat, zout en suiker mengen in een schaaltje.
– Dit mengsel door het eimengsel roeren.
– Olie verwarmen in een pan, niet teveel verhitten (vermijd walmen).
– Voeg het mengsel toe, lepel voor lepel.
– Bakken totdat de koekjes goudbruin zijn.
– Laat ze uitlekken en afkoelen op keukenpapier.
– Doop de koekjes voor het eten in de honing.
LAMSSCHOTEL:
Ingrediënten:
250 gram lamsbout zonder bot
1 ui
1 teentje knoflook
4 tomaten
olie
zout en peper
300 gram diepvries sperziebonen
1 eetlepel paprika poeder
1 theelepel majoraan
1/8 liter slagroom
1 eetlepel gesnipperde peterselie
Hoe maak je het klaar:
– Snij het vlees in kleine stukjes.
– Snipper de knoflook en de ui.
– Was de tomaten en snijd ze in smalle stukjes.
– Doe de olie in een braadpan en bak de stukjes lamsvlees bruin.
– Voeg de gesnipperde ui en knoflook toe.
– Bak die 2 minuten mee.
– Voeg dan naar smaak zout en peper toe.
– Voeg de sperziebonen toe en de kruiden.
– Roer de slagroom door het mengsel en breng het geheel aan de kook.
– Leg een deksel op de pan en stoof het gerecht gaar in ongeveer 15 minuten.
– Doe de tomaat er op het laatste moment bij.
– Breng het gerecht verder op smaak met zout en peper.
HONINGCAKE
Ingrediënten:
2/3 kopje margarine of boter 1 kopje suiker 2 eieren 1 1/2 theelepel honing 1 theelepel vanille 1 theelepel witte wijn 2 1/2 kopje meel 1 theelepel bakpoeder 1 theelepel zout 2 eetlepels haver 1 theelepel kruiden of specerijen voor je intentie
Hoe maak je het klaar:
– Meng de margarine of boter met de suiker, eieren, honing, vanille en wijn.
– Voeg de kruiden of specerijen toe.
– Doe het bakpoeder, het meel en de haver erbij.
– Meng alles goed dooreen.
– Schep het beslag op de bakplaat, of rol het uit in de vorm van een maansikkel.
– Bak het mengsel 9 a 10 minuten op 180 Celsius.
BELTANE MEIWIJN
12 takjes zoete lievevrouwebedstro 1 1/4 kopje basterdsuiker 1 fles droge witte wijn wat ijsblokjes 3 flessen droge witte wijn 1 liter sodawater of koolzuurhoudend water of champagne lentebloemen.
Hoe maak je het klaar:
– Doe het bedstro, de suiker en 1 fles droge witte wijn in een grote kom en dek deze toe.
– Verwijder na een half uur het lievevrouwebedstro.
– Roer de wijn en schenk hem met de ijsblokjes in een grote kookpot.
– Voeg de andere drie flessen wijn en het sodawater of de champagne toe.
– Leg rond de kookpot de bloesem en varens ter versiering.
BRANDNETELSOEP
50 gram boter 1 pond klein gesneden aardappelen 2 grote kleingesneden uien 6 stangen prei, klein gesneden zout en vers gemalen peper naar smaak 4/5 kopje kippenbouillon 150 gram brandnetel, gewassen en fijngehakt (of ongeveer 60 gr gedroogd) 3/4 kopje room
Hoe maak je het klaar:
– Smelt de boter in een diepe braadpan of steelpan.
– Voeg wanneer ze schuimt de aardappelen, uien en prei toe.
– Roer tot alles een boterlaagje heeft, bestrooi met zout en peper en dek toe.
– Laat 10 minuten op laag vuur stoven, of tot de groenten zacht zijn.
– Voeg de bouillon toe en laat pruttelen.
– Voeg de brandnetelbladeren toe en laat mee pruttelen tot ze zacht zijn. Laat niet te lang koken.
– Voeg de room toe, met kleine beetjes tegelijk.
– Als je dat wilt kun je meer smaakmakers toe voegen, zoals munt of rozemarijn of kruidenboter.
– Dit recept is voor ongeveer 6 personen.
WAT KUN JE ZOAL DOEN MET BELTANE:
– meipaal maken
– om de meipaal dansen
– bloemen verzamelen
– vruchtbaarheids rituelen doen
– linten vlechten of weven
– vuur maken
– over het vuur springen
– met de natuurkrachten werken
– gezicht wassen met dauw
– dauwtrappen
– cirkel versieren met meidoorn en eikentakken
– zingen en dansen
– vul je ketel met spiegels en bloemen
– divineren
– wat eten en drinken voor de elfen neerleggen
– gedicht of tekst maken en opzeggen tijdens het ritueel
Ik zal hieronder een voorbeeld geven van een deel van een Beltane ritueel:
Zet op je altaartje: een beetje amandelolie met daaraan toegevoegd 3 druppels kaneelolie.
Zet 2 niet brandende kaarsen klaar in het midden van je cirkel, ongeveer een meter van elkaar af.
Loop er 3x met de klok mee omheen en zeg:
“ De zomer komt, Bel-vuren worden aangestoken
tijd voor feest, tijd voor pret.
We zijn van onszelf en van niemand anders
Tijd om te zegenen en te worden gezegend.
Ontsteek dus de vuren, de zomer komt.
Ontsteek de vuren, de zomer komt
Ontsteek de vuren, de zomer komt.
Ontsteek de vuren, zodat we liefde kennen”.
Steek dan de 2 kaarsen aan en ga er tussen staan.
Smeer de olie op je voorhoofd en op de plek waar je hart zit en op je onderbuik en zeg:
“laat de geest vrij
laat het hart vrij zijn
laat het lichaam vrij zijn
laat je eigen seksualiteit vrij zijn
laat je intieme gedachten vrij
laat je leven vrij zijn”.
Het maakt niet uit wat je gaat doen met deze viering, als je er maar een vrolijk feest van maakt, daar gaat het om.
Volg je gevoel en laat je daardoor leiden.
Ik wens je een vrolijk, vrij, sensueel en magisch Beltane toe.
Liefs Tara
Beltane ofwel Meiavond . : ( http://www.heksenkring.be/Beltane.htm )
Beltane is één van de vier grote sabbats in de Wicca, en samen met Samhain waarschijnlijk ook de belangrijkste die we vieren . Beltain en Samhain zijn de twee tegenpolen in de cyclus van het jaar : leven en dood .
Met Beltane vieren we het definitieve afscheid van de Heer van de Choas en vieren we de volledige heerschappij van de Zonnegod .
De 1 Mei-Feesten zijn zowat overal in Europa gekend en deze tradities werden heel lang in ere gehouden . Maar door de seksuele geladenheid van deze feesten werden zij al gauw verbannen door de puriteinen ( vooral in Engeland rond 1644 ) .
Beltane Vieren .
Versier de cirkel met takken van de meidoorn en de eik . ( beschadig hierbij geen meidoornkevertjes, deze zijn zeldzaam ! ) Geschikte kleuren zijn groen en wit . Speel spelletjes en kies je eigen meikoningin . Koop wat leuke linten en draai ze rondom een ( mei )boom terwijl je eromheen dansten zingt of gedichten voorleest, die je zelf geschreven hebt .
Rite voor Beltane .
Voeg drie druppeltjes kaneelolie toe aan een beetje amandelolie en zet dit op het altaar . Zet twee niet-brandende kaarsen in kleine, ketelvormige houders ( Cauldrons ) midden in de cirkel, een meter van elkaar af . Als je buiten werkt, kun je ook twee kleine vreugdevuren ( Bel-vuren ) maken . Loop er driemaal omheen, emt de klok mee, en spreek de volgende woorden :
“De zomer komt, Bel-vuren worden aangestoken . Tijd voor feest, tijd voor pret . We zijn van onszelf en van niemand anders . Tijd om te zegenen en te worden gezegend . Ontsteek dus de vuren, de zomer komt . Ontsteek de vuren, de zomer komt . Ontsteek de vuren, de zomer komt. Ontsteek de vuren, opdat wij liefde kennen .”
Steek de twee kaarsen of vuren nu aan en ga ertussen staan . Begin in het Zuiden en eindig bij het altaar . Smeer de olie nu op je voorhoofd, op de plek waar je hart zit, en net een stukje boven de schaamstreek en zeg :
“Laat de geest vrij zijn. Laat het hart vrij zijn. Laat het lichaam vrij zijn .”
Groene woud-huwelijken .
Met Beltane konden een man en een vrouw in het bos een “groene woud huwelijk” aangaan, dat een jaar en een dag “geldig”” was ; daarna kon het desgewenst worden ontbonden . De term betrof ook seksuele liasons tussen mannen en vrouwen ( zelfs al waren zij al getrouwd met een ander ) op meiavond . Die avond had niemand het recht ze te veroordelen . Eventuele kinderen die hieruit voortkwamen werden beschouwd als wettige “kinderen van het groene woud .”
Gevonden op: http://www.thespiritofthegoddessis.nl/sites/recepten.htm
BELTANE CIDER:
Ingrediënten:
3 l cider
6 kruidnagels
mespunt nootmuskaat
1 kaneelstokje
halve gemberwortel
1 vanillestokje
bruine suiker
Hoe maak je het klaar:
Alles samendoen en een half uur net voor het kookpunt laten trekken in een grote pan.
Doe daarna het vanillestokje eruit, schraap het merg hieruit, doe dit merg in de cider, en laat nog 5 min. staan.
Zeef de cider door een neteldoek (of stuk linnen of katoen, ook kaasdoek is goed) serveer warm.
KOMKOMMERSOEP (Beltane) :
1 kleine ui gesnipperd
1 komkommer
12 gram boter
1.5 dl groentebouillon (of water met een snufje zout)
half handje verse peterselie, fijngehakt
half liter melk
Schil de komkommer en hak hem fijn, fruit hem met de ui in de boter tot hij zacht is, maar niet bruin.
Voeg bouillon en peterselie toe, breng aan de kook en laat 5 minuten zachtjes sudderen.
Pureer hem in de blender en druk door een zeef en voeg de melk toe.
Als je de soep warm opdient, laat hem dan nog niet koken.
Serveer je hem koud, doe er dan een flinke snuf zout bij en zet hem een paar uur in de koelkast.
Vlak voor het opdienen giet je er een grote spiraal opgeklopte room op. Selderie is een prima alternatief voor komkommer
Gevonden op: http://www.circewicca.nl/
Beltane:
Beltane (30 april) is door de eeuwen heen gevierd als vruchtbaarheidsfeest. Door de bevruchting worden bloesems omgezet in vruchten. Voor Wicca’s is dit het Heilig Huwelijk, de eenwording van de Godin en de God. De Kelten noemden dit feest Beltane. In onze streken stond het bekend als Meiavond.
Beltane
Tijd: 30 april Andere namen: Meiavond, Meifeest
In de Wicca wordt het feest op 30 april meestal aangeduid als Beltane. Soms weet men nog te vertellen dat de Engelse naam May Eve is en dat het op de vooravond van mei werd gevierd omdat de Kelten hun dag begonnen op de vooravond, bij het invallen van de duisternis. Dat klopt allemaal, maar toch is Meiavond, zoals het feest hier in Nederland werd genoemd, niet een uitsluitend Keltisch feest. De hele Middeleeuwen door is het feest overal in Europa gevierd, ook in de Germaanse streken. En ook de Germanen begonnen de nieuwe dag bij het invallen van de duisternis.
Meiavond was een feest waaraan vrijwel iedereen deelnam. De meifeesten hebben langer dan de andere hun heidense oorsprong behouden en tot in de twintigste eeuw werd er nog overal in Europa rond een meipaal gedanst en over vuren gesprongen. In Zuid-Limburg is deze traditie blijven bestaan en ook elders in het land ziet men steeds vaker de meiboom opnieuw verschijnen, soms als toeristische attractie, maar toch duidelijk voldoend aan een behoefte de groeikracht in de natuur te vieren. Er waren tot in de twintigste eeuw Meigilden, geleid door een Meigraaf, die in de nacht van 30 april op 1 mei een boom uit het bos haalden en op het dorpsplein of vóór het stadhuis neerzetten. Jonge mannen zetten die nacht een kleine boom of tak in de tuin van de geliefde. Zo’n tak werd een liefdemei genoemd. Nog beter was natuurlijk als de geliefde zin had om het Meifeest ‘s nachts in het bos te vieren. Er werd dan meestal een Meibruid gekozen en men danste gezamenlijk om de meiboom of zonderde zich af in het bos. De Meibruid vertegenwoordigt Moeder Aarde als verleidelijke, vruchtbare vrouw. De Meibruidegom is de Vegetatiegod die de bloesems bevrucht.
Op veel plaatsen hebben gebruiken rond het meibruidspaar zich tot de 19e eeuw of tot op heden gehandhaafd. In Grenoble (Zuid Frankrijk) wordt nog steeds de Roi et Reine de la Mai gekozen. In Schinveld kiest een comité van ongetrouwde mannen, de Jonkheid genaamd, nog steeds jaarlijks uit de ongehuwde Schinvelders een Meikoning en een Meikoningin, die tijdens het Meifeest in een met bloemen versierde koets worden rondgereden. Voor het huis van de Meikoningin wordt door de Jonkheid een meiboom opgericht die er de hele meimaand blijft staan. Ook elders in Zuid-Limburg wordt nog steeds een Meikoning en Meikoningin gekozen.
Vaak is de verkiezing tot Meikoning of Meikoningin aan een wedstrijd verbonden. Het wedstrijd-element treedt vooral sterk op de voorgrond als het meifeest met Pinksteren wordt gehouden, wat op veel plaatsen het geval is. In veel Saksische dorpen verstoppen een jongen en een meisje zich op Tweede Pinksterdag in het bos of in het hoge gras. Het hele dorp zwermt dan uit om ‘het Bruidspaar te zoeken’. Als ze gevonden zijn, worden het meisje en de jongen als bruid en bruidegom uitgedost en, begeleid door een muziekkorps, feestelijk naar het dorp gebracht, waar ‘s avonds om de meiboom wordt gedanst. Overal in Europa werden door de eeuwen heen met Pinksteren wedstrijden gehouden, waarbij vaak naar de meiboom toe gerend of te paard gereden moest worden. De eerste die de meiboom bereikte, werd uitgeroepen tot Meikoning, Meibruidegom, Pinksterkoning of Pinksterbruidegom. Vaak had hij het recht zich een bruid of koningin te kiezen. Soms waren voorwerpen bovenin de meiboom gehangen en werd diegene koning of bruidegom die ze eruit wist te halen. Ook werd wel als wedstrijd te paard rond de akkers gereden, wat in Oostenrijk Saatreiten heette. Boogschieten, kranssteken en andere sporten werden op veel plaatsen in Europa tijdens het Meifeest of met Pinksteren beoefend om uit te maken wie de Meikoning voor dat jaar zou worden. Niet alleen wordt hiermee vastgesteld wie de sterkste of behendigste is; belangrijker is dat al deze handelingen de levenskracht opwekken die nodig is om de natuur vrucht te laten dragen
Op veel plaatsen was het de gewoonte de Meibruid en -bruidegom rond te leiden en overal aan te bellen of aan te kloppen om geld, drank en voedsel op te halen. James Frazer verklaart dit in The Golden Bough als het overbrengen van de zegen van de vegetatiegeest, in ruil waarvoor men geschenken ontvangt. Wat Frazer over het hoofd ziet is dat het rondgaan met de Meibruid en -bruidegom een in wezen rituele handeling is om hun numen of levenskracht te activeren. Dat dit ook geld, eten en drinken voor het feest oplevert is de reden dat deze gebruiken zo lang zijn blijven bestaan, zelfs toen hun oorspronkelijke betekenis allang niet meer begrepen werd.
Op veel plaatsen was het de gewoonte de Meibruid en -bruidegom rond te leiden en overal aan te bellen of aan te kloppen om geld, drank en voedsel op te halen. James Frazer verklaart dit in The Golden Bough als het overbrengen van de zegen van de vegetatiegeest, in ruil waarvoor men geschenken ontvangt. Wat Frazer over het hoofd ziet is dat het rondgaan met de Meibruid en -bruidegom een in wezen rituele handeling is om hun numen of levenskracht te activeren. Dat dit ook geld, eten en drinken voor het feest oplevert is de reden dat deze gebruiken zo lang zijn blijven bestaan, zelfs toen hun oorspronkelijke betekenis allang niet meer begrepen werd.
Meiavond is net als het Lentefeest een vruchtbaarheidsfeest, maar hier gaat het meer om het nieuwe leven dat zich voor onze ogen ontwikkelt: een overvloed aan witte bloemen, het graan dat net boven de grond uitkomt, de eerste groenten, die onder glas geteeld worden. Het gaat daarbij met name om de bevruchting. Door het Christendom werd de meimaand uitgeroepen tot Mariamaand waarbij men probeerde de verering van de Heidense vruchtbaarheidsgodin om te buigen naar een verering van de Heilige Maagd. Toch verloochende de Meikoningin of Meibruid die in veel meifeesten werd rondgereden haar heidense oorsprong niet, al werd ze vaak gekerstend tot pinksterbruid.
Het vieren van Beltane
Het Meifeest was vanouds een landbouwfeest, bedoeld om het moment in de jaarcyclus, waarbij de verschillende gewassen worden bevrucht, te begeleiden. Nog steeds voltrekt dit wonder van de bevruchting zich elk jaar voor onze ogen en nog steeds hebben we de mogelijkheid hier door een ritueel vorm aan te geven.
Zoals ook bij de andere jaarfeesten is gezegd, gaat het er niet om dat de natuur zonder ons haar werk niet kan doen. Ook als we het Meifeest niet vieren zal de natuur zich in haar zomerkleed hullen en vrucht dragen. Toch is een meifeest méér dan alleen een dankzegging voor de te verwachten overdaad. Door de levenskracht te prikkelen, kunnen we enerzijds de natuur een beetje stimuleren en anderzijds kan deze levenskracht ons helpen een aantal zaken in onszelf of onze omgeving een goede wending te geven. Hoe vaak nemen we niet iets ter hand en zetten het in gang, maar laten het daarna verwateren en doodbloeden? Het Meifeest kan worden benut om dergelijke zaken net het duwtje te geven dat ze nodig hebben, zodat de plannen alsnog vruchten zullen afwerpen.
Het Lentefeest is een moment om bepaalde zaken nieuw leven in te blazen. Het Meifeest is een moment om dat leven vorm te geven. Als je, bijvoorbeeld, tijdens de Lente hebt besloten vrijwilligerswerk te gaan doen om je medemensen te helpen, is nu het moment om te kiezen voor een bepaald soort vrijwilligerswerk en te zoeken naar een organisatie waarbij je je wilt aansluiten. Als je jarenlang gegevens hebt verzameld over een bepaald folkloristisch gebruik in je omgeving is nu misschien het moment om te besluiten er een artikel over te schrijven of contact te zoeken met iemand die iets méér met je gegevens kan doen dan ze in een la laten liggen.
We wensen je een fijne en vruchtbare Beltane-viering.
Gevonden op: http://www.femtopia.nl/jaarfeesten/index.html
Uitbundig lente-zomerfeest met Beltanevuur
Met het feest Beltane vieren wij de zuidenwind en begint het zomerrijk van de bloemengodin en haar bruidegom de stralende zonnegod. Het element lucht is te voelen in de intense uitademing waarmee de natuur haar kracht in bloemen en bladeren blaast. De energie zit aan de buitenkant en het suist van de groei, bloei en levenslust om je heen.
In deze eerste meinacht dansen de natuurgeesten, het elfenvolk vliegt jubelend uit. Sjamanistisch begaafde mensen vliegen met ze mee. Het is het vrijgezellenfeest vóór het goddelijke huwelijk.
In de Walpurgisnacht werd in Keltische landen een nieuw vuur van negen houtsoorten gemaakt: eik, voor de god; berk, voor de godin; den, voor geboorte; wilg, voor de dood; lijsterbes, voor magie; appel, voor liefde; wijnstok, voor vreugde; hazelaar, voor wijsheid; meidoorn, voor reinheid. Wie samen over dit vuur springt, brengt het jaar met elkaar door! Er wordt ook een meiboom opgezet, bestaand uit een kale berkenstam met een groene kroon met eromheen een bloemenkrans met kleurrijke linten. Rond die boom wordt uitbundig gedanst en gefeest met veel wijn en bier erbij.
De bloemengodin
De godin is nu de met bloemen gesmukte jonge bruid, die de liefde bedrijft met haar minnaar. Zij is de belichaming van de liefdesplaneet Venus en heet nu Dana, Diana, Belisama, Freya of Flora. Godin en god staan symbool voor het ontwaken van de natuurkrachten en de vruchtbaarheid.
De milde zomergod en groene man
De god verschijnt nu als stralende jonge held Belenos, die zijn bruid – bloemengodin Dana – in wilde passie omhelst. Hij is nu volwassen en ontdekt de vreugden van de liefde via de goddelijke Venus.
Wat kun je doen met Beltane
- Een groot vuur maken met negen houtsoorten.
- Samen met iemand waarmee je het jaar wilt doorbrengen over dit vuur springen. Je kunt ook over een hart van waxinelichtjes springen!
- Een meiboom opzetten – een met bonte lintjes versierde paal van berkenhout. Je kunt de lintjes vlechten door om de paal te lopen en de lintjes door te geven aan elkaar.
- Uitbundig rond de meiboom dansen en feest vieren met veel wijn, bier en gezelligheid.
- Wat eten en drinken voor de elfen neerzetten.
Rituelen met Beltane:
-
Medicijnwiel leggen
Het leggen van het medicijnwiel is onderdeel van een compleet ritueel van Tara voor Beltane en de Maan van het Ontwaken. Het is een eerbetoon áán en bekrachtiging van alle natuurkrachten om ons heen.
Het medicijnwiel is een cirkel van kennis, die het geheel en de volledigheid van het leven omvat. In de meest oorspronkelijke vorm is het medicijnwiel een cirkel met daarin een kruis, ook wel het Keltische kruis genoemd. De punten van het kruis zijn de toegangspoorten tot de paden die naar het centrum leiden, naar het punt van volledig evenwicht en volledige heelheid. Het omcirkelde kruis stelt de levensenergie in staat in drie richtingen te stromen: vanuit het centrum naar buiten, de ruimte omcirkelend en naar binnen. ‘In het centrum zijn’ wil zeggen: in harmonie en in evenwicht met alles.
- Het medicijnwiel en de betekenis van de 36 stenenHet medicijnwiel symboliseert de kringloop van het leven en de schepping. De 36 stenen hebben hun eigen plek en betekenis in het wiel.
- In het midden ligt de scheppingssteen, met daaromheen een kleine cirkel van zeven stenen: de zon, de maan, de aarde en de vier elementen – aarde, water, lucht en vuur.
- In de buitenste cirkel liggen de stenen die de specifieke natuurkrachten van de vier windrichtingen vertegenwoordigen en de twaalf stenen voor ieder dierenriemteken.
- Drie stenen op elk van de vier windrichtingen verbinden de buitenste met de binnenste cirkel. Deze verbindingen worden de ‘geestelijke paden’ genoemd en vormen een kruis.
- Ieder van de twaalf stenen op de geestelijke paden vertegenwoordigen een kwaliteit in het leven, zoals helderheid, wijsheid, inzicht, groei, liefde, levenservaring, inkeer, kracht, zuiverheid, inspiratie, vertrouwen en reiniging.
Een medicijnwiel leggen in de natuur heeft een zeer krachtige werking en het wiel werkt helend voor de mensen die aanwezig zijn. Het is een zeer krachtig ritueel en daarom alleen geschikt voor mensen die ervaring hebben met rituelen en de energie daarvan.
Gevonden op: http://maanenzon.nl/?page_id=27
Beltane is de derde lenteviering binnen het wiel van het jaar. Beltane markeert het begin van de zomer zoals Samhuinn het begin van de winter markeert. Met Beltane ging het vee van oudsher naar de zomerweiden.
Beltane is op 30 april/1 mei
We vieren vruchtbaarheid, de toenemende energie en krachtiger worden van de zon. Tijdens Beltane werden van oudsher vuren aangestoken waar men s’nachts omheen danste. Het is een oude traditie om over het vuur heen te springen. Alleen of met je partner om een vruchtbare en gelukkige relatie te bekrachtigen.
Wordt je bewust van je creatieve krachten en je vrouwelijke en mannelijke aspecten.
Ritueel
Ga net voor zonsondergang de natuur in, een park, de zee, het bos. Vind een hoog punt waar je het oosten en het westen kan zien. Wacht en zie de maan aan de ene kant opkomen en de zon aan de andere kant ondergaan (een goed moment om de liefde te bedrijven!)
Afstemmen op de energie van Beltane
- Gooi je schoenen uit en loop op bloten voeten door het gras.
- Zoek een plek waar veel vlinders te zien zijn of bezoek een vlindertuin.
- Zaai je eigen tomaten- en komkommerplantjes.
- Ga naar de sauna om je lichaam voor te bereiden op de zomer.
- Schrijf een gedicht of een lied over de liefde.
FOTO-IDEEËN:
http://sweetology101.blogspot.com/2012/04/maypole-cupcakes-for-may-day.html:
http://kids-theme-parties.com/pretty-maypole-cake-to-celebrate-may-day/:
http://hexelfglitter.deviantart.com/art/Beltane-2007-Altar-Goddess-53513165:
Lezen met de kleintjes : Prentenboek : “Lente”
Op (http://www.pookapages.com/) kun je een Engelse versie van jaarfeest verhaaltjes, weetjes en activiteiten tips downloaden……speciaal voor kinderen en hun ouders. http://www.pookapages.com/MagazinePage.htm