via:http://www.vrijescholen.nl/public/nl.vrijescholen/www/files/1338290836_Getuigschriftspreuken%20klas%206%20-%20Gedichten%20in%20de%20vorm%20van%20affirmaties%20in%20Middeleeuwse%20sfeer.pdf

Getuigschriftspreuken voor klas 6
Gedichten in de vorm van affirmaties in Middeleeuwse sfeer
Geschreven in Mei 2004 door Lisette en Martin Stoop.

~
Merlijn spreekt tegen Arthur.
“Ik raad u koning, volg uw hart. Volg de innerlijke stem, die het juiste weet.”

~
De schaakspeler.
“Ik wacht in alle rust, tot het spel mij toont, wat mijn antwoord is.”

~

Karel de Grote.
“Ik geef u als taak de landgrenzen te bewaken en de edele ambachten te eren.”

~
Monnik.
“In onze abdij vinden wij elkaar door samen te werken. En zo ontvang ik ook de
liefde, die God mij geeft.”

~
Gezel.
“Ik ken mijn weg als gezel. Vóór mij ligt het meesterschap in ’t verschiet.”

~
Schrijvende monnik.

“Ik vorm elke letter exact. Zo ontstaat mijn boek vol wijsheid, licht en liefde.”

~
Rondtrekkende gezel.
“Ik ben gezel en wil in de leer bij vele meesters, zodat ik kan scheppen wat ik
wil.”

~

Burchtheer, die zijn kasteel bouwt.
“Ik bouw mijn kasteel op een stevig fundament. Zo bied ik een veilige woonstee
aan vrienden en gasten.”

~
Glasblazer.
“Ik werk met plezier en aandacht. Zo kan ik als gezel bij vele meesters
terecht.”

~
Rozenkweker.
“Ik kweek mijn rozen trouw en aandachtig. Nu brengen ze licht en liefde in het
kasteel.”

~

Ridder de nacht voor hij de ridderslag krijgt.
“ Ik ken mijn manieren en hanteer het zwaard met groot gemak. Nu krijg ik mijn
ridderslag.”

~
Merlijn.
“ Ik zoek de geheimen en doorzie steeds meer. Deze kracht van de mens is mijn
grootste plezier.”

~
Merlijn schenkt de ronde tafel.
“Ik bouw deze tafel voor u, edele ridders. Zo sluit ik de kring en houd allen
bijeen.”

~

Arthur.
“Ik ben van geboorte koning, maar door mijn rechtvaardige besluiten waardeert
men mij alom.”

~
Ridder.
“Ik ben als schildknaap begonnen. Maar nu ben ik ridder en ga ik strijdvaardig
door het leven.”

~

Burchtvrouwe.

“Ik geef mijn gade heimelijk raad,
want de kracht van mijn denken brengt licht en liefde.”

~

Troubadour.
“Ik breng plezier op hoeve en kasteel met mijn kleurrijke verhalen. En wat ik
nog niet weet, vertelt men mij wel.”

~
Ridder.
“Ik rij op mijn paard, zie de nood van het volk en beleef plezier aan de hulp, die
ik bied. Mijn leven is een groot avontuur.”

~
Leenheer.
“Ik ben trots op mijn hoeve. Ik verdeel het werk en iedereen doet nu wat hem
past.”

~

Karel de Grote.
“Ik regeer mijn rijk wakker en verstandig. Ik heb oog voor het recht en de noden
van het volk.”

~

Arthur.
“Ik werk nu samen met mijn kring van ridders. Als vrienden zoeken wij het
licht van de Graal.”

~

Karel de grote.
“Ik kies voor de vrede. Ik geef u zelfbestuur, want gij weet het beste, wat uw
volk wil.”

~

Merlijn.
“Ik geef expres net de verkeerde raad. Het effect is lachwekkend en we worden
er allebei wijzer van.”

~

Burchtheer.
“Ik geef u als ridder mijn woord van eer en bied u een veilige woonstee in
mijn burcht.”

~

Boogschutter.
“Ik span mijn boog met kracht en richt mij op de verte. Zo bereik ik met
zekerheid mijn doel.”

~

Hofdame met luit.
“Ik bezing met plezier het ridderleven en uit mijn liefde in een minnelied.”

~

Klokkengieter.
“Ik giet het roodgloeiend brons in de klokkenvorm, dan vijl en polijst ik tot de
klank zuiver klinkt.”

~

Broeder Alcuin.
“Ik verplicht mij met vreugde tot regelmaat en rust. Ik wil mijn innerlijke stem
nu herkennen.”

~

Mei 2004. Lisette en Martin Stoop.

Geef een reactie

Tagwolk

