Afgelopen jaar stond binnen ons gezin vooral in het teken van de martial arts studie van mijn man.

Eigenlijk hebben we het samen gedaan en er beide ook veel van geleerd….zoals : -minder is meer-.

We leerden gaandeweg dat als je minder beschrijft het net meer waarde heeft dan als je hele verhalen schrijft en het eigenlijk nergens om gaat of net niet dat beschrijft wat je eigenlijk bedoelt.

Mijn voornemen voor 2013 was om op deze website zoveel mogelijk “Pagan” informatie te verzamelen, zodat iedereen voor elk jaarfeest wel ideeën kreeg en zodoende ermee vooruit kon. Persoonlijk vind ik die opzet gelukt!

Voor 2014 was mijn voornemen om de inmiddels vele “pagan” informatie ook daadwerkelijk binnen ons gezin uit te gaan voeren. Dat houd in dat ik minder zal posten en meer eigen ervaringen op zal gaan doen.

Maar in het kader van -minder is meer- ben ik me de afgelopen week ook ervan bewust geworden dat het “Pagan” zijn inmiddels zo mijn leven beheerst dat ik als het ware vast kom te zitten.

Ik ben werkelijk in de afgelopen 37 jaar nog nooit zoveel bezig geweest met religie als in de afgelopen 3 jaar. En persoonlijk ervaar ik het als een belemmering om er zoveel mee “bezig” te zijn. Pagan omvat een heeeeeeeeeeeeeeeeeel breed scala aan mogelijkheden. Teveel voor mij. Ik voel me nu vaak schuldig omdat ik geen tijd heb/vind/maak om de jaarfeesten zodanig in te vullen zoals ik dat het liefst zou willen. Of voel me schuldig omdat ik nog steeds niets concreets doe met stenen of runen of kaarten of wierook etc. Ik zie als het ware door de bomen het bos niet meer. Ik weet niet waar ik moet beginnen en heb door de (te) vele mogelijkheden het idee dat ik gewoonweg stil sta op een kruispunt en geen stap durf/kan te zetten.

Ik begin het idee te krijgen dat ik gewoonweg niet zo’n “pagan” ben….niet eentje die goed is in 1 onderdeel of alle onderdelen moet gaan proberen te beheersen. Nee……ik ben meer iemand die het respect voor de natuur hebben in het dagelijkse leven weeft. Nee…ik doe geen uitgebreide rituelen thuis met speciale gewaden aan. Ja…ik koop de kant-en-klare (jaarfeest) hapjes gewoon bij de AH – LIDL  of welke supermarkt dan ook. Ja…ik vier nog voornamelijk de christelijke feesten omdat ik ze dan gewoonweg met mijn gezin kan vieren doordat we dan gezamenlijk vrij hebben.

De meerwaarde voor mij persoonlijk zit hem erin dat ik leef naar de wet van 3 (alles wat je doet komt in 3-voud naar je terug), dat ik respect heb en toon naar de natuur, dat ik bewust ben van de achtergronden en oorsprongen van de jaarfeesten. Dat ik moeder godin in haar rechtmatige plaats heb plaats laten nemen in ons leven…namelijk naast haar man gemaal….vader god. De clou ligt hem bij ons erin om ook deze bewustwording door te geven aan de volgende generatie….met name aan onze 3 zonen en 3 dochters.

Ja….dat zat het voornemen zijn voor 2014!

Ik ga minder bewust zijn van HET Pagan zijn en zo net meer tijd krijgen voor MIJN Pagan zijn (-minder is meer-).

Zo zal ik me minder schuldig gaan voelen omdat ik de runen niet kan onthouden, de wiccan rede niet uit mijn hoofd leer, dat ik niet alle edelstenen in huis heb en hun betekenis uit mijn hoofd ken…..dat ik geen eigen wierook weet te maken, dat ik niet de lekkerste hoogstandjes kook of de mooiste creaties knutsel……

Ik ga dit jaar lekker mezelf zijn en doen wat ik leuk vind…..en zo zal ik toch met minder…..meer gaan leren😉

)o(  Briana

Geef een reactie

Tagwolk

