Met Mabon was het de 1e keer dat wij als neofieten daadwerkelijk onderdeel vormden van het ritueel i.p.v. gewone deelnemers te zijn. We zijn officieel een groep van 7 (bestaande uit alleen vrouwen) en neofieten en helaas konden 2 niet aanwezig zijn op de Mabon viering.

Ikzelf was vrij zenuwachtig, omdat ik me op had gegeven om het inleidende verhaal te vertellen. Op internet kun je natuurlijk vele beknopte versies over Mabon vinden, maar naar wat speurwerk vond ik een vertaling (door de computer) van een engels verhaal. Hierdoor waren vele stukken letterlijk gehusseld en had het heel wat werk om het verhaal nog op tijd aan te passen.

Met een tijdslimiet van maximaal 10 minuten, voelde ik me wel wat bezwaard. Want het verhaal was LANG en ik wilde het per se “helemaal” verteld hebben. Ik heb dus ene hele dag zitten schrappen en plakken en was dus bloednerveus om het resultaat………en het is me gelukt :-)).

Als compliment kreeg ik dat het een mooi en echt keltisch verhaal was en voor de anderen werd duidelijk gemaakt dat mijn verhaal versie flink ingekort was en desondanks alles mooi had weergegeven…..be blessed :-))

De groep was verder lekker vol…… 5 leden van de vorige lichting, 5 neofieten en nog enkele mensen die de viering bijwoonden.

Onze neofieten groep had zich voor het eerst gehuld in passende kleding (lol) en ik moet bekennen dat we allemaal ons deel in het ritueel hebben gewerkt met eigen “spiekbriefjes”.

Na het verhaal werd de cirkel getrokken en werden de elementen aan geroepen. 4 van ons hadden zich voor een richting opgegeven en zodoende stond ik in het Zuiden, wat o.a. staat voor het element vuur.

Er werden 2 spiraaldansen gedaan op muziek, appels & noten &  kleingeld werd ingezegend en verdeeld en 2 leden stonden symbool voor de god en de godin, met elk een prachtig masker op (o.a. goud & zwart). Alleen al door de maskers had het geheel een magische factor…

De (gemaskerde) god Mabon versloeg in een kort toneelstukje de stugge klimop- en bramen ranken om bij de vruchten te komen (bramen en walnoten) en hierna volgde de -wine-and-cake-ceremonie-.

Ik tip alles maar eventjes aan, want op zo’n avond gebeuren teveel dingen om alles in detail te beschrijven.

Tevens is dit ook geen blog met gebruiksaanwijzingen, want ikzelf geloof er heilig in om net je eigen weg en je eigen waarheid in dit geheel te vinden.

Van alles wat je aangereikt wordt…..is het de kunst om de zaken die voor jezelf goed aanvoelen en goed werken……om die er net uit te pikken en zelfs wellicht te verweven met weer andere zulkgelijke ervaringen :-))

En al met al hebben we de Mabon viering allemaal als heel leerzaam ervaren en smaakt het naar meer ;-)…..op naar Samhain / Halloween !!!!!

)o(

Geef een reactie

Tagwolk

