Ik weet niet goed hoe ik dit blog moet beginnen.

Als jong kind zijnde had ik officieel geen geloof.  Het waren de jaren 70, dus onze ouders hadden andere zaken aan hun hoofd….zullen we maar zeggen….

Ikzelf ging wel naar een katholieke school en na wat godsdienslessen van een aardige en oude meneer Pastoor & in combinatie met mijn kinder bijbel van de Jahova getuigen = vroeg ik op communie leeftijd om Katholiek gedoopt te worden…..en zo gebeurde het.

Hier heb ik ook steeds 100% achter gestaan, en ik denk dat ik dat gedeeltelijk ook altijd zal blijven doen.

Maar op tiener leeftijd verruimde ik mijn blik ook verder en kwam het Paganisme bewust om de hoek kijken. Ik leerde er her en der wat en paste dat sindsdien toe in mijn leven….tot op heden… (o.a. de wet van 3).

Tarot kaarten, pendels, wierook, etherische oliën, pentagrammen, workshops…het passeerde allemaal de revue….

Begin twintig kregen we ons eerste kindje. De nacht van zijn geboorte hebben we geleerd dat er een heel dun laagje ligt tussen hemel en aarde. De verwondering van de geboorte, het wondertje dat aan 2 mensen werd gegeven en het zijde draadje dat bijna werd doorgeknipt….

Wat heb ik gebeden die nacht….en het lijkt geholpen te hebben….

Al moet ik bekennen dat ik de eerste tijd na zijn geboorte veel handopleggingen bij hem heb gedaan die wonderwel steeds beetje-bij-beetje leken te helpen (mede omdat ik wist/weet dat de (energie)band tussen moeder en kind het sterkst is van alles).

We hebben het geluk gehad erna nog goede bevallingen te hebben mogen meemaken en stonden steeds weer versteld van het wonder dat aan ons werd gegeven.

Na ons laatste wonder(tje) kwam er een tijd van rust….en die was blijkbaar nodig om mijzelf te hervinden in het geheel. Wie was ik ook alweer, waar stond ik voor, waar geloofde ik ook weer in?!?!?!?

Inmiddels hadden we al 1 katholieke communie achter de rug en zaten we middenin de voorbereiding van een volgende katholiek communie.

De twijfel (en gek genoeg ook de herkenning) sloeg me om het hart en geleidelijk begon ik ook mijzelf te zien in het geheel.

Geloof me…ik heb niet het idee aan grootheidwaanzin te leiden, maar ik heb wel het gevoel dat men er als vrouw mag wezen. Dat je als vrouw zijnde een grotere rol vervul dan alleen als legbatterij van babies.

Dus waarom doen vele religies er dan zo minderwaardig naar vrouwen toe. Weten die mensen dan niet dat elk van hen is geboren uit een vrouw?!?!?!? Dat elk van hen een vrouw nodig zal hebben om voort te kunnen en mogen leven…door middel van kinderen krijgen?!?!?!?

In de dieren en planten wereld bestaat vrijwel alles uit een mannelijk als ene vrouwelijk exemplaar….en toch moeten wij geloven dat er alleen een mannelijke Godheid bestaat??!?!?!?

Zover ik tot nu toe heb begrepen…hebben de chinezen daar een passende oplossing voor…..zij geloven in een kosmos…die zowel mannelijk als vrouwelijk is…YING en YANG.

ZO zie ik het geheel dus ook…ik geloof nog steeds in mijn mannelijke “Katholieke” God (ik zag hem al nooit als een letterlijk grijs mannetje op een wolk…maar wel als de energie die alles om ons heen doet ontstaan…bloeien en groeien). Alleen heeft hij er bij mij nu een Godin bij gekregen….een vrouwelijke metgezel (tevens de energie die alles om ons heen doet onstaan).

Veelal zie ik hen als moeder aarde (Godin) en de energie om haar heen wat samen met haar leven doet onstaan (God). Moeder Aarde met o.a. de lucht en enrgie om haar heen die o.a. zaadjes doet verspreiden om samen met de aarde leven te doen ontstaan……

Een simpeler voorbeeld kan ik nu niet geven van mijn visie…

Mijn conclusie is dan ook dat ik een Katholieke heks ben ?!?!?….of gewoonweg heiden….??!?!?!?!

Ik weet wel dat ik nu sterk de behoefte heb om meer kennis te krijgen EN om die kennis te delen met mijn kinderen. Ik wil hen meegeven respect te hebben voor henzelf en voor elkaar, zowel mannelijk als vrouwelijk. Voor dieren, voor de natuur, voor moeder aarde, voor alles om hen heen….

Eerst dacht ik nog dat kinderen zo wereldvreemd zouden worden…maar eigenlijk geef je hen zo net iets EXTRA’s mee……iets waardevols waar men tegenwoordig veel van mist.

Als je weet dat aboriginals geen horloge hebben om precies te weten hoelaat het is….dat nomaden in de sahara water kunnen vinden zonder sateliet….dat amazone indianen decenia overleven zonder westerse invloeden….dan weet je toch meteen dat alles wat wij “kennen” gebaseerd is op gebakken lucht.

Ik denk af en toe zwartgallig en vraag me af wat er zou gebeuren als er ooit de pleuris uit zou breken….. Zouden we dan nog weten hoe te overleven?!?!?

Hoe je bijvoorbeeld water kunt vinden? welke planten en vruchten wel en niet eetbaar zijn? hoe je dieren moet verzorgen? dieren moet slachten? Land moet bewerken? vuur moet maken? De weg kunt vinden ?

Dit is allemaal natuurlijk een doem scenario….maar toch….back-to-basic is momenteel alleen maar geestverruimend als je je erin verdiept. Je wordt er nooit dommer van in ieder geval !!!!!!

Dan laat ons onze kinderen maar leren hoe de oude ambachten werden gedaan en welke oliën van welke planten komen en welke werkingen ze hebben, welke stenen geneeskrachtige werkingen hebben, en dat je je eigen energie kunt aanwenden om jezelf en anderen te helpen….

Dat je respect moet hebben voor de kern van iemand en iets, ongeacht mannelijk of vrouwelijk….jah….dat houd denk ik een groot deel in van wat Paganisme is…..

Voor zover het verleden…heden …en toekomst…

)o(

Geef een reactie

Tagwolk

